söndag 10 januari 2010

Inspiration från Provence !







Sommaren 2007 deltog jag i en Livsnjutarresa till Provence. Vi åkte från Malmö en riktig kulen och kall julidag, i Malmö FFs lånade buss, via Danmark, Tyskland och till slut Frankrike och på 3:e dagen nådde vi slutligen Provence och underbara Nyons där vi bodde under vistelsen.

Spänningen var stor i bussen när vi åkte in i Provence.
När vi såg första lavendelfältet gick det ett sus genom hela bussen ... tänk dom fanns faktiskt på riktigt och såg dessutom så fantastiskt vackra ut som man hade föreställt sig ! Dessutom avlöstes dom av stora solrosfält och små pittoreska byar med vackra stenhus med fönsterluckor och ett böljande landskap. Nu var jag äntligen i hjärtat av Provence !

Konstnärsparet Lena och Gösta Linderholm mötte upp vid välkomstmiddagen och det bjöds på såväl sång, musik, anekdoter och mycket trevligt umgänge. En härlig kväll med mycket skratt och sedan sov man som en stock när man visste att man slapp upp nästa morgon och släpa ut resväskan till bussen !

Vistelsen i Provence präglades sedan av olika utflykter till vingårdar, tryffelodling, Påvepalatset i Avignon olivoljepressning, marknader och en massa andra utflykter.

Näst sista dagen besökte vi Lena och Gösta i deras trädgård, kallad Plätten, en bit utanför Nyons. Där lagade vi en underbar måltid tillsammans med lokalproducerade råvaror som Margaretha Rosengren (från delikatessbutiken Rosengrens Skafferi) inhandlat på dagens marknad.

Jag har aldrig ätit godare korv än den som Gösta grillade på Plättens utekök ! Tillsammans med goda ostar, Lenas underbara Gaspatcho, len pastagratäng med tryffel och olika sallader och bröd blev det en oförglömlig måltid.

Naturligtvis fotade jag en del från Plätten och särskilt ruinen fångade mitt intresse. Hemma i trädgården hade vi massor med Gotlandssten över sedan vi rivit upp och bytt ut en mur runt tomten. Kunde det kanske bli en ruin hemma i trädgården med inspiration från Lena och Göstas i Provence ?

Jag kunde inte motstå frestelsen att köpa en stor Lavendelbukett på marknaden i Nyons och släpa med mig hem på bussen. Jag fick knyta en kasse runt den så den inte skulle skräpa och hänga upp den vid min plats i bussen. Det doftade underbart hela vägen hem till Sverige igen och en liten bit av Provence hade jag i alla fall med mig!

När jag kom hem till trädgården blommade lavendeln för fullt och jag kunde lätt plocka hur många stora buketter som helst. Fast buketten från Provence är ändå buketten från Provence !

Inspirationen från ruinen fortsätter i nästa inlägg !

1 kommentar:

  1. Jag satt precis o undrade hur du gjort ruinen! Tack för att du visade:-) Mumsig blev den!!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa