fredag 28 januari 2011

Krönika, JAAA, det ligger en bit vår på mitt skrivbord !

Nordanvinden biter i ansiktet, trots att temperaturen visar runt nollan, på den långa raksträckan vid Gustavsviksbadet. Det blåser motvind och jag tar snabbt och helt fräckt rygg på en annan cyklist medan jag drar yllekappans höga krage lite längre upp över hakan, sänker huvudet mot snålblåsten och tänker "ett tramptag närmare, ett tramptag närmare" när vinterdäcket motvilligt låter sig stångas mot den knaggliga snötäckta cykelbanan på väg mot det efterlängtade hemmet denna vintriga fredagseftermiddag.

Det går tungt under viadukten och fram mot Parkhallen som ligger som en hägrande deletapp på den 5-6 km långa cykelfärden. Jag stannar, pustar och flåsar till för att sedan påminna mig om att andas djupt nerifrån magen och spara på energin som skall ta mig hem.

Den långsluttande uppförsbacken från Parkhallen känns som ett maratonlopp i min värkande kropp och jag tar till knepet att tänka på något helt annat för att sedan bli förvånad över hur långt jag hunnit.

Sista etappen genom det nybyggda området som tidigare var avstjälpningsplats för trädgårdsavfall går trögt och kröken på parallellgatan blir den sista utmaningen innan jag kan rulla nerför den välkända gatan mot vårt låga vaniljgula hus längst ner på höger sida.

Jag stapplar in genom dörren, sliter av vantar och keps och torkar bort den svettiga luggen som envisas med att klistra sig fast i pannan. Kappan är varm och kragen blöt där den hamnar lite snett på den vita trägalgen i hallen. Tårarna är inte långt borta av ansträngningen och jag tycker riktigt synd om mig själv.

Det är DÅ jag slänger en blick in i vårt kontor … vad är det jag ser på mitt skrivbord .. det ser ut som ett stort paket med ett mindre ovanpå … kan det verkligen vara …

JAAAAA, det ligger en bit vår på mitt skrivbord !!

Precis i dag när jag verkligen behöver det landar det ett paket med hopp om kommande liv …. ÅHHHH att det kom sååå fort … det var ju alldeles nyss jag satt där och drömde och klickade hem fröer från den ena fröfirman efter den andra för att till slut tappa räkningen på vad jag beställt och från vem …

Jag glömmer strapatser och värk i kroppen och sliter upp paketen. Ut väller underbar uppnosig mörkgul buskkrasse ”Summer ground cover”, vanlig slingerkrasse och den djuprosa buskkrassen Whirlybird Cherry Rose” som Annika C tipsade om i senaste numret av Allt om trädgård. Tack Annika .. hade ingen aning om att det fanns rosa krasse !

Lavendeln ” Hidcote Blue Strain” blir en riktig utmaning där groddarna kanske behagar titta upp efter 21-50 dagar ! Dom får jag så och ”glömma bort” nere i växthuset i vår.

Black Magic (bild lånad från odla.nu)

Solrosen ”Black Magic” trodde jag skulle vara högre än sina 120cm … men det blir nog effektfullt nere i perennalandet ändå blandat med Rosenskäran ”Cosmos”.


Carnival de Venezia (bild lånad från odla.nu)

I vanliga fall brukar jag alltid ha Blomman för dagen i trädgården och ta egna fröer, men i fjol tog växthusbygget all kraft i anspråk, så i år knappades lite olika sorter hem bla Caprice som jag tänkte samplantera med nyheten ”Carnival de Venezia” som är en uppseendeväckande sort med rosa och blålila ränder på vit botten. Kanske får Caprice också stå ut med sällskapet av den mörkt purpurfärgade Purpurvindan (som jag trodde var Blomman för dagen … eller är det samma ??).



Twilight (bild lånad från odla.nu)

Luktärten ”Twilight” har oemotståndliga läckra färger i olika rosa-lila nyanser som jag tänkte dra upp i minidrivhuset ”Rootraines” som Annika också tipsade om. Den blir nog perfekt för luktärten som vill ha långsmalt utrymme för sina rottrådar. Sedan skall den ohämmat få klä in delar av staketet bakom perennalandet och den gamla grånande pilen vid växthuset.

Och det bästa av allt … det kommer mera … det kommer mera !! Endera dan landar fler fröpåsar på skrivbordet !

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er rart hvor lite som skal til for å snu en dårlig dag om til en bedre! Jeg har også begynt å få blomsterfrø i posten- og gleder meg stort over det! Synest blomstererten din var så fin- jeg var på utkikk etter en slik fargeblanding da jeg bestillte frø- men fant ikke så jeg endte opp med en lilla- tenkte jeg skulle se om jeg fant flere etterhvert.
    Ønsker deg en kjempefin helg!
    Mvh Monica!

    SvaraRadera
  2. Phuuu, jag blev ju andfådd ända tills du ditt paket...men visst är det härligt med fröpåsar...de bringar liv på mer än ett sätt! :o)

    SvaraRadera
  3. Kul med fröna!Jag väntar oxå på STA frön :-)
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!
    Så maffigt att titta in här idag. Mijoner nya bilder i marginalen och hela sidan fylld av nya härliga inlägg! Tungan hänger en bit ner nu:-)

    Så helt ljuvligt taket kasar ner på växthuset ditt, det har jag aldrig sett så perfekt, det ser verkligen ut som om det var sydda bågar över takkanten där.

    Ha en skön helg! kram H.

    SvaraRadera
  5. Hihi! Visst är det ren lyckokänsla när fröpåsarna börjar anlända!? :) Ha en fortsatt fin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt inlägg.
    Tänk vad känslor kan skifta fort och ibland är det inte mycket som ska till för att man "svävar bland molnen" :-)
    Jag som inte precis gillar orange/gult i trädgården förutom på vår och höst blev jätteglad över att läsa att det finns en rosa krasse!! Kikade in på fröer.nu men den var slut. Får nog leta vidare efter den...
    Ha en skön helg. /Ingela

    SvaraRadera
  7. Visst är det kul när fröna hittar hem men ännu bättre är det när de tittar upp!

    SvaraRadera
  8. Den där känslan känner jag igen på pricken... Leveranser av fröbeställningar är som en andra julafton..... med en föraning om den kommande våren och sommaren! Så fantastiskt att kunna dra upp dina plantor nu också i ditt fina, fina växthus!!!! Å med den snygga, snygga bänken....

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa