fredag 13 maj 2011

På Magnoliavandring i Stadsparken !



I kväll har jag varit på Magnoliavandring i Stadsträdgården där vår duktige Stadsträdgårdsmästare Lars-Erik Krafve guidade ett väldigt stort gäng Magnoliahungrade trädgårdsfantaster !


Jag fick ila lite tidigare från jobbet på cykel genom staden på okända gator (Vårruset hade ockuperat de kända) för att hinna fram i tid. Med 3 minuter tillgodo var jag på plats !




På grund av den sommarvärme vi haft de senaste veckorna blommade Magnoliorna 4 veckor tidigare än normalt ! Den största blomsterfloran var således redan över ... men det fanns ändå mycket att njuta av !





Jag hoppas att jag fått namnskyltarna rätt ... annars får ni hojta till !


Visst är dom väl helt ljuvliga ?! Jag tror jag blivit helt Magnoliabetagen !!



Några vita skönheter fanns det också i parken !





Den här lilla sötnosen i älsklingsfärgen purpur blev min absoluta favorit !! Doften är helt gudomligt ljuvlig !!


Den står lite utsatt till ... precis utanför Stadsparken , efter Svartån och har levt lite farligt några gånger !




Här har vi åldersdamen i samlingen ... en av de första Magnoliorna som planterades i parken ... 1960 är hennes födelseår !



Ännu en skönhet som står i knopp ... hon blommar i purpur och vitt !


Jag känner mig lite omtöcknad där jag sitter framför datorn och försöker få bokstäver och foton på plats ... ALLA Magnoliorna nockade mig med sin förföriska doft och vackra blommor ... dessutom bjuder ju vår vackra stadspark också på en tulpanchock utan dess like ... SÅÅ nästa inslag blir i total TULPANFROSSA !!

Godnatt kära vänner ...

Kram/Isa

PS1. Det här inlägget skrev jag sent i går kväll ... men då krånglade Blogger så det gick inte att lägga in ! Då visste jag inte vad jag vet NU ... att Magnolia är en sinnlig och sensuell blomma .... som efter en kväll i hennes sällskap ger ljuva och härliga drömmar ... där Schenkenbergs överkropp KAN vara inblandad ... dessutom sov jag som en stock hela natten .... bedövad av alla dofter !!

Jag så tacksam och lycklig över att jag numer orkar göra sådana här utflykter istället för att åka hem och sova i 3 timmar efter jobbet ! TACK Gud och Universum för livet OCH för Magnolior ... en ny förälskelse som kommer att ge avtryck i min egen trädgård så småningom!! DS.

PS2. Det är ÖREBRO som är Magnoliastaden nr 1 ... det hälsar Krafve !!DS.

5 kommentarer:

  1. De är så makalöst vackra, magnoliorna... Jag vill ha, men har inte bestämt var de ska planteras. Jag kan njuta av dina bilder tils vidare.
    Hmmm, Schenkenberg... Jag diskuterade mammografi på facebook ikväll o kom fram till att det vore trevligare om röntgensköterkorna hette Johnny Depp eller George Clooney. De får gärna klämma (förlåt maken, fast han läser inte detta hihi).
    Fortsatt trevligt fredagsmyys på dig!

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna ha massor av magnolior, och överlycklig om endaste en skulle vilja överleva och blomma så där överdådigt rikligt som du visar på dina vackra bilder. Vad är det för speciellt med magnolior som gör att man blir 'fast'...?! Nån gång SKA jag ha en överdådig magnolia i min trädgård.... om jag så ska måsta flytta :-)

    Vilken fantastisk magnolia-vandring!!!!

    Ha en underbar helg!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk magnoliaprakt det är i Stadsparken! Jag skulle gärna gå på en sådan vandring, men det blir aldrig av att åka in till stan... Tur att du förmedlade dina bilder och intryck av vandringen!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Underbart med så många magnolior på en och samma gång! Hos mig har precis den första magnolian (sieboldii) flyttat in. Har span på ett par till men de får vänta tills jag har grävt en stooor ny rabatt.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ja visst är de underbara!Man får sånt ha begär :-)Jakten på 'Keiskei'går vidare för mig..
    Så Örebro är Magnolia staden nr.1
    Det får nog Acchlejorna kolla upp ;-)
    Inte drömde jag några såna där drömmar...låter ju trevligt ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa