söndag 17 juli 2011

Carnival i rabatten och svart tillför en extra dimension !


I år har jag satt 3 olika "Blomman för dagen" ..(som är en favorit bland ettåriga klättrare i trädgården) ....  i mitten längst ner hittar du "Carnival di Venezia" som är en sort som blommar med rosa och blålila ränder på vit botten, kan bli upp till 3 m hög och blommar ända till frosten tar den. Den känns lite ovanlig och det är kul att alla blommorna ser olika ut med sina strimmor i olika färggrader!

"Morning Glory" är en annan sort  som är mycket ljusare i vit/rosa  ... ibland uppträder den också i svagt, svagt gul med rosa toner och slutligen har vi en blålila variant med vit mitt och svart/lila teckningar.

Eftersom jag blandade ihop alla sorterna när jag frösådde dom hade jag ingen aning om vilka som skulle dyka upp var i trädgården ... nu håller dom på att klä in portaler och korgar med bambukäppar lite varstans i trädgården ... det är så kul med de dagliga morgonrundorna och se vilka sorter som uppträder VAR just den här dagen !

Blandade fröer av både kant- och hänglobelia i våras som var tänkt att blomma i olika rosa/lila/vita OCH blå toner ... tyvärr blandade jag in enbart blå kantlobelia som tillsammans med den blå tonen i hänglobelian helt tog överhanden ... nu är det bara enstaka blommor som har annan färg än blå .... tur att den är blomvillig i alla fall !  Lärdom till nästa år ... då jag vill ha mycket mer rosa/lila toner !


Nu blommar också den "svarta" stockrosen i perennalandet och tillför en extra dimension både vad gäller  höjden och färgen ... blir till att ta fröer i höst för att få flera till nästa år ! Snart är det dags för den lysande rosa stockrosen också att göra debut ... hon är värd att vänta på !

Hoppas du också har en skön och ledig söndag  !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska stockrosor! Måste skaffa mig svarta. Tycker dina bild collage är så fina. Hur gör du dom? Vilket program använder du?
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Hei!Jeg har netopp funnet bloggen din....fantastiske bilder og inspirasjon du gir:)
    Vekshusbyggingen var virkelig til god hjelp....tenker på det samme, men vanskelig å finne rett info...takk,takk:)
    Velkommen innom Hagerommet mitt:)

    SvaraRadera
  3. I år blev det bara "heavenly blue" här! Men den blommar inte ännu. Bara ett fåtal knoppar! Nästa år får det bli någon annan blomman för dagen! Din vita med ränder var fin!

    SvaraRadera
  4. jag kommer ihåg att du mixade lobeliafröerna när du sådde - kul att få se resultatet. Jag tycker att det belv fint...

    Härligt med den mörka färgen på stockrosen - ger verkligen stuns åt de andra blommorna.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Hos dej har jag aldrig varit fast jag sett ditt namn lite här och var.
    Men nu ångrar jag att jag inte kom tidigare. SÅ mycket fint att titta på!!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Ser så fint ut i din trädgård och ditt växthus! Jag säger som jag brukar: man önskar att man fick se allt "live".
    Njut i ditt växthus och din trädgård!
    Kram från Växthusmadam

    SvaraRadera
  7. Ja så mycke fint att titta på hos dig idag oxå!
    Blomman för dagen har jag haft tidigare i flera år varför har jag slutat så den hm..
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Hej på dej,
    viklen fin blogg och mysigt växthus
    Hälsningar
    Agneta

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag har suttit i det där fantastiska växthuset och fikat idag! Wow, vilket paradis du har skapat, Isa.
    Min man är totalt ointresserad av trädgård men ni lyckades inspirera honom till att vilja bygga ett växthus. Jag är er evigt tacksam!

    Stort tack för att vi fick komma. Och tack för er gästvänlighet vi hade väldigt trevligt hos er.

    Vi får göra om det!

    SvaraRadera
  10. Hej Isa!
    Det är inte klokt vilken vacker trädgård du har! Vilken blomfägring! Nu ska vi visst få både varma och fuktiga dagar så allt tar ännu mer fart.
    Tack för din uppmuntande kommentar....och stöd. Det gör gott i själen. ;o)
    Kram Kicki
    Min Skattkammare

    SvaraRadera
  11. Tack för att du påminde mig om att jag måste sätta Blomman-för-dagen nästan år. De är ju så söta. Gillar både din Carnival och Morning glory.

    Kram, Karin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa