söndag 10 juli 2011

Loppisfynd från Karossgården och klematisen blommar som aldrig förr !


Naturligtvis blev det en hel del loppisrundor på Österlen, bl.a till Karossgården i Gladsax som är ett riktigt eldorado för loppissugna på jakt !

Stort utbud, bra och roliga saker till rimliga priser, snyggt och prydligt och dessutom har dom öppet året om. Definitionen är nog mer en antikmarknad än en loppis eftersom "skräpet" lyser med sin frånvaro på Karossgården.

Den här läckra "provdockan" i gjutjärn ramlade jag över precis innanför dörren och vattenkannan i zink som skymtar på bild greppade jag redan bland trädgårdssakerna utanför affären, att den läcker gör ingenting ... den ska ju ändå bara vara till prydnad. Den gamla brandsprutan i koppar med blommande Lobelior är ett tidigare fynd.

"Provdockan" kommer nog att få flytta runt i trädgården och skymta fram bakom rosorna eller på gången mellan solhattarna och riddarsporrarna och till sensommaren får den nog flytta in i växthuset där man kan hänga små kryddbuketter i hängarna i hennes söta kjol.

Det fanns flera stycken kvar när jag var där i början av juli, både svarta och vita till det överkomliga priset av 250kr. Har du tur och är i närheten kanske det finns någon kvar ! 


Nu blommar äntligen klematisen i perennarabatten ordentligt !

Den har stått och stampat några år efter flytten och byggt upp ett rotsystem ....klippte faktiskt ner den till hälften det första åren när den kommit upp en halvmeter för att hjälpa den på traven ... i vår har den fått en generös giva benmjöl och tackar med en överdådig blomning ! Namnet på klematisen har jag tappat .... växtnamn är inte min starka sida !



Här är det favoriten Piilu, en storblomig klematis på stora bilden och ner till höger,  som återkommer på flera ställen i rabatten och  är samplanterad med rosen New Dawn vid den gula portalen (tyvärr tog rosen stryk i vintras men är nu på återväxt och blir starkare för varje dag och bildar nya knoppar. Hoppas den nån gång kommer att blomma lika överdådigt som på Österlen .. även fast förutsättningarna är helt annorlunda i zon 3 än i zon 1 .... så kan man ju alltid drömma !) 

Tankerutor från kreativa Trådspira som jag aldrig tröttnar på ... blir bara vackrare när armeringsmattan börjar kläs in !


Klematisen "Södertälje" svänger sina lianer med de vinröda blommorna med grön/gula ståndare runt korgstolen och den vikta armeringsmattan mot staketet. Den blommar på årsskotten så den beskär jag tidigt på våren.

Idag ser det ut att bli lite molnigare ... oj såå skönt ... då kanske det kan bli en dag att rensa ogräs och klippa ner de överblommande fingerborgsblommorna som har lagt sig över lavendeln ... den kanske vill bli befriad ! Det har varit hett de senaste dagarna så en svalare dag är väldigt välkommen !

Hoppas du  får en bra dag oavsett om du trädgårderar i din trädgård eller är på semester !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Så fina klematis du har och den vackra provdockan hade jag gärna haft i min ägo. Blir tyvärr lite långt att åka för att köpa ;).
    Önskar även dig en skön söndag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. ....skønt syn med de frodige klematis.....fantastisk blomsterrigdom de bibringer med :0)

    Loppefund er guld værd......var selv afsted i går men fandt desværre ikke noget af interesse :0)

    Rigigig god søndag Isa
    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  3. Å vilka härliga klematis! Mina är betydligt klenare... det är kanske benmjölet som är lösningen....får ta och prova det! Vilken superfin provdocka, ett härligt shoppingfynd. Hoppas du får en härlig trädgårdssöndag, jag ser precis som du fram emot en lite svalare dag då jag orkar rensa lite och klippa ner lite. Bergsklinten är inte vacker nu....hoppas på en andra blomning om jag klipper ner den.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Mycket vacker trädgårdskonst! "Brickorna" i stödet som den vackra klematisen klättrar på är en jättefin detalj /Cika

    SvaraRadera
  6. Heeeeej!
    Det är rent otroligt vad mycket fina inlägg du har visat och jag missat... Ny grejer, beöksträdgårdar mm. Jag har också fyndat grejer till trädgården på loppisar, men jag har alldeles för få RUM att placera dom i. Måste försöka fixa lite mer i höst, om kraften och tiden räcker.
    Nu vill jag besöka både Henrik Valentins trädgård och Annette Mallalieus, jag hade ingen aning att Ms hade så fina trädgård.
    Jag har inte sett dig i ZON listan tror jag. Har du sett att vi håller på att bygga upp en zonlista för svenska bloggare? Kolla in hos mig. Just nu ligger den på sista inlägget på sidan. Och enlänk i marginalen...

    Den där stora terra-urnan du har vid ditt växthus... den skulle jag vilja ha nånstans i min trädgård!
    Ha en go sommar, till hösten ska jag väl ha fått upp mina rostfyrkanter som jag vann hos dig så jag kan göra ett inlägg och länka till dig... sent omsider:-)

    Ha det gott, kramkram H.
    http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/06/svenska-tradgardsbloggar-uppdelat-pa.html

    SvaraRadera
  7. Jag bara säger ååååå vad mycket vackert du visar. Blandningen av vackra växter och loppis och andra fina saker är så snyggt!!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt loppisfynd och fin klematis. Kram Johanna

    SvaraRadera
  9. Vilka loppisfynd du gjort! Gillar provdockan...sååå snygg. Härligt med Klematis som trivs o blommar.Mvh helén

    SvaraRadera
  10. Så fina dina klematisar är - blommar så vackert...Så fina loppisfynd oxå - provdockan var ju rolig som bara den. Tänk så mycket kul du kan använda henne till i olika arrangemang...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  11. Den loppisen måste vara guldvärd...vilka fina fynd, provdockan gillar jag och vore det inte så långt ner till Österlen så...
    Vilken vacker och stor klematis du har.
    ha en bra dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  12. Hej Isa,
    Åh, vad synd att ni tog ett annat håll hem, men hjärtligt välkommen nästa gång:)

    Mina rosor kommer att stortrivas hos dig. Här hos oss har vi zon 3-4 och jag köper helst inte rosor som klarar lägre än zon 4:)

    Jag njuter också i fulla drag av mina fina fyrkanter från Trådspira. De är underbara!

    Kram, kram!

    SvaraRadera
  13. WOW, jag älskar provdockor, vilken fin en du kom över...
    Ska nu vandra runt bland dina fina inspirerande bilder.

    Kram Maggan
    http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  14. Har nyligen hittat hit, till din mysiga blogg. Vilken fin trädgård du har. Jag kommer att titta in igen.

    Kram, Karin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa