söndag 21 augusti 2011

Rosa, rosa överallt i rabatten !


Så här års är det mycket rosa i rabatten .. den lila/blå eran från försommaren är sedan länge överblommad och förbi. Rosa är en närande och stillsam färg som också står för närhet, kärlek och moderlighet. Det är en bra färg för människor som befinner sig i sorg eller tillfrisknar efter en sjukdom läser jag i Feng Shuiboken.

Det är kanske därför jag ser trädgården som en läkande plats och har kallat rabatten för min läkerabatt. Tack alla blommor för att ni så villigt delar med er av er blomprakt och gör min trädgård till en läkande plats!


Miscantusgräset har växt kolossalt i sommar och omfamnar nu den lilla trätunnan med zinkhink och vattenkanna så den döljs nästan helt under dess långa bladverk !

I den gamla korgen inropad på auktion för många år sedan sträcker nu en variant av Petunia ut sig, rosa med grönt runt ytterkanten av blomman.




Rosenskäran blommar nu för fullt ända tills frosten kommer ... jag brukar smula ner frön från utblommade blommor direkt i rabatten och i tre års tid har det nu kommit nya blommor varje år ! Även om den kommer igång lite sent är det värt att använda sig av den såtekniken tycker jag. Rosenskäran är en klar favorit i landet med sina blommor i olika nyanser av rosa från ljust, ljust rosa till lysande neonrosa !



Här är det sköldpaddsörten Chelone obliqua , utsedd till årets perenn 2004,  som är på gång och i bakgrunden ett bestånd av solhattar som frösår sig enormt överallt ! 

Sköldpaddsörten är en vacker rabattperenn som är frisk, stark och livskraftig utan att breda ut sig på andra växters bekostnad. Dessutom stadig nog att stå för sig själv i alla väder. Blomman har fått sitt namn av att själva blomman liknas vid ett sköldpaddshuvud. Det finns vita varianter av både sköldpaddsörten och solhatten som jag är sugen på att plantera till nästa år.

Hmmm ... kanske kan det bli en vit rabatt på framsidan av huset ... där är det fortfarande oplanerat och oplanterat .... hmm nu tryckte jag visst på drömknappen igen .... programmet för "skapande i tanken" gick visst igång !

Nu kommer jag snart att stå ute på framsidan och stirra en lång stund medan programmet jobbar och grannarna undrar vad jag gör !

Ha det så gott !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Den där drömknappen känner jag till. Man kan ju just undra hur det ser ut när man bara står stilla och stirrar på någon jord/gräsplätt. Inne i huvudet däremot så byggs ju både det ena och det andra upp med planteringar, växtkombinationer, sittplatser osv :-)

    Ha en fin söndag

    Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh va fint det blommar hos dig. Solhattarna är riktigt fina nu. //Helen

    SvaraRadera
  3. Himmel vilka fina rabatter! Och som det blommar, solhattarna och rosenskärorna är underbara.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det blommar hos dig! Jag vill att mina solhatter också ska självså sig men det gör dom inte! Jag får nog hjälpa dom lite för jag vill ha dom på många ställen som hos dig!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Jättefina rabatter, jag blev påkommen då jag mitt i vintern förnimmande vårens sådder stående och stirrande på till synes på ingenting. När och om jag lyckas som du är det värt alla undrande blickar....

    SvaraRadera
  6. Hihi, så spännande det är att se bilder från din trädgård nu! Jag gör mitt bästa för att placera varje bild och tänka ut vilken vinkel du fotograferat ur. =)
    Och drömknappen, ja... Den är väl för härlig!
    /Caroline

    SvaraRadera
  7. Hallå där!

    åå så fint! Jag har varit o hämtat en hel släpkärra full av väster idag...en del har jag ingen aning om vad det är...men det liknar den där sköldpaddsplantan du visar...måste kolla igen..;)
    kram o ha en ny fin vecka!
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Så vackert du har det i dina rabatter, och intressant det du skriver om rosa färg! Har själv blivit väldigt förtjust i rosa det senaste året.

    SvaraRadera
  9. Hej
    Vilka underbara bilder från din fina rabatt! Drömknappen är lätt att få igång...svårare att stänga av, tycker jag.
    Ha de gott
    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Fint som alltid hos dig.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  11. TACK söta gulliga du för kommentaren ang.reportaget om min trädgård!Du är ju för gó :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Hittade hit via en annan blogg...

    Och oj, vilken härlig perennrabatt du har. Den är helt fantastisk! Måste läsa mer och titta på fler av dina bilder. Här kan jag få inspiration i massor :)

    Tamara

    SvaraRadera
  13. O vilka fina solhattar, är det Magnus?
    Pia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa