tisdag 29 maj 2012

Sommarens första lilla bukett !


Stopp, stopp det går för fort !

Det är inte klokt hur allt växer nu .... man vill nästan säga stopp, stopp ...så man hinner med och inte allt blommar över på en gång ! Tulpanerna har nästan gjort sitt t.o.m. Spring Green som brukar vara så hållbara har tagit stryk i värmen.

Plockade sommarens första lilla bukett i helgen .... förgätmejej, daggkåpa och bergsklint ... snart kan man lägga till fler sorter som är på gång !


Rosor i knopp !

Sedan dess har det hänt mer i trädgården ... stäppsalvian på bakgården som ligger i skyddat söderläge har börjat visa sina första blomskott och flera av de nysatta rosorna från i fjol med Madame Boll i spetsen har redan massor med knoppar ! Sedan växer ogräset också tyvärr med samma hastighet .... DET är inte lika roligt!

Jag är så glad att rosorna tagit sig och är så ivriga att komma igång ....

Stort tack för alla tips i förra inlägget om snabbväxande träd ... nu har jag flera att välja på när det är dags att plantera ! För är det något min trädgård saknar så är det träd ... måste bara planera in VAR dom ska stå först ! Det är så många andra projekt före som ska stå klara först !

Ha det så gott !
Kram/Isa




8 kommentarer:

  1. Jaa, det går för fort nu! Man kan nästan se hur det växer! Bergsklint i buketten... mmm, så vacker! Tack, jag kommer mer än gärna och gräver upp några:) Hör av mej först så du är hemma!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. En sån vacker bukett! Jag som inte varit så glad i blåa blommor ett tag nu börjar faktiskt tycka om dem igen! Gillar klintens mörkare färg mot FMEs ljusblå.

    Tack för färgterapin!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ljuvlig bukett, och så fint bildkollage!
    Jag kollade lite neråt och gjorde en minnesanteckning om de där vita tulpanerna till nästa år, väldigt fina, sådär krispiga till allt det gröna.
    Och så kikade jag in på länken till snabbväxande träd med lagom tät krona. Jag funderade på om jag skulle rekommendera det fina prydnadskörsbäret "Prunus Accolade", den skulle man kunna köpa som flerstammigt träd. Kronan är perfekt och ger sån där lövskugga som jag också älskar, men precis som du misstänker så måste du köpa den ganska stor från början, eftersom den är saktfärdig i början men efter några år tar den fart.

    Ha det gott, kramkram H.

    SvaraRadera
  4. Vilken söt bukett! Jag känner med ens hur tomt det är på köksbordet :)

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar blogg jag hittade här=) Jag var ute i cyberrymden för att få tips om växthus, på den vägen hamnade jag här. Ska kika runt lite mer, för tips verkar det inte saknas=)

    Ha en fin onsdag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Så söt bukett! Riktigt somrig. Jo, nu vill man stoppa tiden och kanske det lite svalare vädret hejdar det lite.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Så fint! Har några liljekonvaljer och en blomma från kastanjeträdet på bordet. Visst går det för fort!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa