söndag 27 januari 2013

Äntligen riktigt GOTT glutenfritt matbröd !



Vill lära mig glutenfritt brödbak !

Är man  allergiker får man hela tiden leta nya vägar till bra mat ! Sedan jag även plockat bort gluten från min kost (förutom fisk, ägg, soya och mjölk) har jag blivit mycket piggare, har mindre värk i kroppen och mindre eksem. Dock har jag inte hittat något bra brödrecept att baka efter. Oftast har jag tillsatt för mycket mjöl så brödet blivit stenhårt. Degen blir ju så lös med glutenfritt mjöl !

Förra lördagen var det en konditor med på Nyhetsmorgon som bakade glutenfritt bröd direkt i rutan och jag satt som klistrad. Nu äntligen skulle jag väl lära mig glutenfritt brödbak !

Brödet som Oscar bakade såg jättegott ut och jag gjorde ett försök under veckan dock utan det durramjöl han lovprisade som ersättning för vanligt vetemjöl. Jag använde mjölet i den blå påsen på bilden istället.




En del av hemligheten med brödet är nog att man skållar linfrön, som får svälla och häller i. Dessutom innehåller receptet ganska mycket fiberhusk som gör att det blir saftigt och gott. Linfröfrallor heter recepet och man får ut cirka 12 st frallor.




Gudomligt gott bröd !

Brödet får en god skorpa på över- och undersida och smakar GUDOMLIGT GOTT ... precis som nybakat bröd skall smaka .... !! Vilken lycka att hitta ett recept som fungerar ... fick lov att baka brödet igen idag så det finns morgonbröd under veckan. Istället för nyponmjöl i receptet använde jag majsmjöl.

HÄR hittar du receptet !

Ha det så bra alla !
Kram/Isa

PS. Nästa utmaning blir glutenfri semla utan mjölk och ägg ... har span på lite alternativ DS

20170907

På begäran lägger jag nu ut receptet eftersom länken tydligen försvunnit. Lycka till med baket !

Ingredienser:

2 dl kokande vatten
1 dl linfrön
5 dl durramjöl
1 dl potatismjöl
½ dl nyponmjöl
1½ msk psylliumfröskal
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
50 g jäst
4 dl kallt vatten
½ dl olja
½ dl mörk sirap

Gör så här :

1. Slå på det kokande vattnet över linfröna, blanda och låt dem svälla i rumstemperatur ca 10 minuter. Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en bunke eller degblandare.

2. Blanda sedan jästen i vattnet, häll i oljan och den mörka sirapen. Häll nu degvätskan över de torra ingredienserna och tillsätt sedan linfröna. Bearbeta hela degen ett par minuter.

3. Häll lite durramjöl eller rismjöl på bakbordet så att degen inte fastnar. Dela degen i två delar och rulla varje bit till en rulle. Dela sedan varje rulle i 6 delar, doppa snittytan i linfrön och låt jäsa på plåt ca 30 minuter.

4. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bröden, ganska högt upp, 15-20 minuter eller tills de fått fin färg.

Tips! Durramjölet kan bytas ut mot sojamjöl eller rismjöl. Det är kletigt att baka glutenfritt - ibland kan det hjälpa att olja in händerna. 

10 kommentarer:

  1. Tusen Tack för att du delar med dig av var jag kan hitta receptet. Hörde nämligen av en bekant att det hade bakats glutenfritt i Nyhetsmorgon, men själv hade jag missat programmet.
    Eftersom jag själv äter glutenfritt så har jag ständigt upp ögonen för nya recept.
    Läser din blogg varje dag och allt är bara så fint!!

    SvaraRadera
  2. Hej Isa
    Jag är glutenintolerant sen över 20 år tillbaka, eller rättare sagt jag fick min diagnos då. Har nog varit det hela livet. Jag såg också programmet och blev så intresserad att jag köpte "kokboken" på Adlibris. Detta var ju ett ganska nytt sätt att baka glutenfritt och man blir jätteglad och inspirerad. Det som var nytt för mig var att inte använda stärkelse från t ex vete, utan att uteslutande använda naturligt glutenfritt mjöl. Jag har själv experimenterat mig fram till att bovetemjöl är utmärkt när man bakar t ex äpplekaka, men detta var ju så mycket mera.
    Ha det bäst
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  3. Uj uj det är då inte lätt det där.Vi har ju en del på jobbet.Men vad gäller matbröd får vi inte ens baka det eftersom det är en del regler kring det.Men bitar o tårtor gör vi.
    Det är inte lätt med flera råvaraor som ej får användas du har det inte så lätt precis...man skulle kunna säga att det är lite mer 'sport' att kunna baka på ditt sätt ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Var finns receptetet?

    SvaraRadera
  5. Receptlänken funkar inte =( Går det att få receptet ändå?!=)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag undrar vilken bok du menar Blompia?? Som du köpte från Adlibris!!

    SvaraRadera
  7. Kikade på receptet nu på länken du skickade me. Det saknas några siffror. Hur många dl nyponmjöl, olja och mörk sirap har du i?

    SvaraRadera
  8. Neeeeeeej! Länken funkar inte, sidan har tydligen flyttats eller tagits bort.. hur hittar jag receptet på dessa mycket lovande frallor? Kanske någon som har receptet nerskrivet och kan hjälpa mig��

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag skulle gärna vilja ha det här receptet. Finns det någon möjlighet att du kan klippa och klistra in det här?

    SvaraRadera
  10. Ja precis, klistra gärna in receptet eller gör en ny länk. För den gamla fungerar tyvärr inte längre :(

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa