söndag 24 februari 2013

Kanske är det en hundraåring !



Hundraåringen som klev upp ur kartongen och blommade !

Jag har en porslinsblomma. Den har gått i arv från min mormor till min mor och sedan till mig. Kanske har den gått i arv ännu tidigare ........... kanske fick mormor den av mormorsmor som i sin tur fick den av mormors mormor. Visst är det en svindlande tanke !

Det kanske är en hundraåring jag har där i fönstret ! Jag måste erkänna att jag inte var så väldigt förtjust i den när pappa mer eller mindre tvingade på mig den efter mammas bortgång. Hos dom täckte den nästan en hel vägg och jag hade liksom ingen passande vägg ledig hemma hos mig.

Vi kom hem med den i en kartong och där blev den kvar hela första sommaren. Den fick lite vatten emellanåt och det dåliga samvetet sved till varje gång jag gick förbi den.

När hösten kom planterade jag i alla fall om den och ansade till den så den skulle få plats i fönstret. Den har blommat några ggr och nu är den så fin, så jag är så glad att den har överlevt !



Krukväxter inne lägger jag annars inte ner så mycket energi på. Om det inte är pelargoner eller rosor som skall ut i växthuset vill säga. Då har jag hur mycket kärlek som helst att slösa över dom .. så konstig är jag !

Ha det så gott under veckan alla !
Kram/Isa

PS. Jag fick faktiskt 2 st exemplar av porslinblomman. Den mindre och mer lätthanterliga varianten fick Norgesonen som fått sin att blomma flera ggr. Det känns tryggt att veta att en av blommorna i alla fall är i goda händer  för kommande generationers skull ! DS.

14 kommentarer:

  1. Kul! Jag har också ärvt en porslinsblomma som ser precis likadan ut som din. Den är också ett dåligt samvete. Är nämligen också mycket bättre på att sköta uteväxter än stackarna som bor inomhus. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är så gott som värdelös på att sköta blommor inne :-) porslinsblomma har jag inte testat tycker de kan lukta lite sisådär ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Porslinblomman doftar väldigt. Den är en jättevacker blomma, men doftar lite för mycket...

    SvaraRadera
  4. Porslinsblomma påminner om barndomen. Jag tyckte den var fin fast vi hade aldrig någon. Förr var det kanske lättare med inomhusväxter för att inomhusmiljön inte var så torr och varm som nu.
    Luna

    SvaraRadera
  5. Visst är de vackra blommor! Vår är ett skott jag fått på jobbet. Har ingen aning om hur gammal moderplantan är, men knappast hundra :) Den står bakom gardinen gör inget väsen av sig. Men den talar om när den blommar, doften är underbar!

    SvaraRadera
  6. Gillar porslinsblommor det är bara det där med doften den är god men lite för stark.
    Vilken tur att du har fått den att överleva och att den vandrar vidare i nästa generation
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt vilken långlivare.
    Riktigt roligt att veta vart ifrån en växt kommer och att den blommar så fint.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Det var litt av ein alder.....kjekt å ha ein blomst som har gått i arv i generasjonar.
    Så nydelige blomstrane var på den.
    God veke til deg.

    SvaraRadera
  9. Ja, jag har också en porslins blomma från mitt föräldrahem. Men jag har inte fått den att blomma.
    Vilka underbara pelargonbilder! Tänk när vi är där!!
    Kram och ha en fin måndag!
    Raina

    SvaraRadera
  10. Så fint med en blomma som får gå i arv!
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  11. Vad härligt med en blomma som gått i arv! Hm undrar vem som ska ärva min porslinsblomma;-) Den är bara några år ännu, men jag är glad att jag klarar den, för inomhusväxter och jag är ingen bra kombination. De får vatten en gång i veckan, max, och de som klarar det överlever hos mig. Det verkar den göra och doftar ljuvligt när den blommar.

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  12. Känner igen det där med att inte bry sig om krukväxter...Folk blir så förvånade över att jag inte har krukväxter inne i huset med tanke på mitt stora trädgårdsintresse. De tycker nog att det hör ihop...att man ska vurmar för alla växter, men icke!

    SvaraRadera
  13. Tycker mycket om porslinsblommor, men har ingen egen längre, eftersom jag blev alltmer överkänslig för doften, och fick lov att plocka bort alla blommor som kom - och det kom många!
    Porslinsblommor gillar visst vårdslös behandling, för den fick sällan vatten och nästan aldrig ny jord. Tillhör nämligen också dem som inte är så duktig att sköta blommor inomhus. Det verkar vara vanligt bland trädgårdsfolk!

    SvaraRadera
  14. Vilken superfin blogg du har! Själv har jag en Saint Paula efter farmor. Jag är inte jätteintresserad av krukväxter och har aldrig varit förtjust i sorten. Men den här blomman vill jag ha kvar hela livet. Planterade om den härom dagen och gjorde tre plantor av den – hoppas nu bara att de tar sig!

    Tack för titten. Kommer definitivt tillbaka hit :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa