måndag 13 maj 2013

Oväntat besök i växthuset !


Bestämd duva mot sitt mål

Jag såg det redan på inflygningen att hon hade bestämt sig. Hon utstrålade en beslutsamhet jag inte sett tidigare. Sedan vi satt ut fontänen för några dagar sedan har vi haft besök av en orädd duva.

Först har hon landat uppe på ruinen och travat fram och tillbaka innan hon kastat sig ner på marken framför växthuset. Där har hon nyfiket vankat av och an innan hon i ett huj har satt sig uppe på fontänen, druckit vatten och oavbrutet kikat in i växthuset från sin utkiksplats.

Döv duva stiger över tröskeln

När jag insåg vad hon hade i sinnet började jag ropa efter henne:

" Nej, INTE in i växthuset, gå INTE in i växthuset"

Den oberörda duvan slog dövörat till (om nu duvor har några öron att slå till) och trippade över tröskeln och in i det lockande okända. Jag rusade efter från gaveln för att hålla koll på var hon tog vägen och ropade hela tiden.

"Nej, gå inte IN i växthuset, det är ett h-e att komma ut därifrån (om man är fågel vill säga). Nu får du gå ut samma väg som du gick in !!"

Och har man sett ÄNTLIGEN hörde fågeln vad jag sa, för när hon kommit en bit in vid snickarbänken vände fågeln med stor värdighet och trippade lugnt och stilla ut samma väg hon kommit in.

PUST, vilken pärs - såg för mitt inre en livrädd STOR duva fladdra runt i växthuset utan att hitta ut !

Värdig duva fortsätter stirra in 


Hon intog raskt sin favoritposition på fontänen och fortsatte att kika in genom växthusfönstret. Tydligen var hon inte riktigt nöjd med utflykten - att ha en gapande människa runt sig förtog kanske en del av upplevelsen.


Törstig duva släcker törsten


Hon dricker lite vatten och smälter sin utflykt. Undrar vad hon har i sinnet nästa gång ?

Hon verkar trivas runt trädgården och sitter gärna på lyktstolpen precis utanför vårt sovrumsfönster klockan 5 på morgonen och kuttrar HÖGLJUTT ... det är liksom lite svårt att sova då ! Hoppas hon hittar en make/maka ... hon verkar lite ensam.

Visst är det trevligt med djur i trädgården ... fast absolut INTE i växthuset !

Ha det så gott !
Kram/Isa

21 kommentarer:

  1. Hi hi....ja, det kunde ha blivit ett riktigt "tjong.. pang.. klirr" om du inte styrt upp det. ;o)
    Tack för senast....så kul att se Dig! ♥
    Ser fram emot när vi får trippa in i växthuset.
    Må gott!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Hvilket kaos det kunne ha blitt! Du var nok like bestemt som duen! Har hatt mindre fugler i drivhuset og det er ille nok. Hører neste fuglens bankende hjerte mens den flyr febrilsk rundt fra tak til vegg. Både jeg og fuglene er lettet når de er ute igjen, for det går som regel bra.

    Ha en fin dag!
    Brita



    SvaraRadera
  3. Nej, i växthuset vill man INTE ha fåglar...
    Men, annars är de ju trevliga! Passar ju bra där i fontänen....
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  4. Ja de är för roliga de där duvorna. Såklart att hon kollade in växthuset - hon ska ju hitta sig en bra boplats. Blir hon för hemtam så får du väl sätta upp nätdörr?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Haha! Underbar berättelse:) Nix de ska inte hänga växthuset....

    Ha det gött!

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig berättelse, hittar hon en partner så har du dubbelt kutter.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Usch, jag hoppas hon inte får för sig att göra ett nytt besök därinne. Ett skräckslaget djur förstör så oerhört mycket! Jag hittade en gång en katt som lyckats ta sig in genom ett trasigt fönster och som förmodligen suttit där inne ett par dagar.Den var helvild och for runt som en guttaperka när jag närmade mig för att försöka släppa ut den.
    Duvor gillar jag inte alls, vi kallar dem för luftens råttor här / gittan

    SvaraRadera
  8. Hej! Härlig beskrivning av livet på en pinne! Ja, det är så spånnande att följa de olika djuren, mest fåglarna, som också bor i ens trädgård. Vi har koltrastar som är ganska roliga, jag tror de känner igen oss. Inte så rädda, utan man kan pyssla sida vid sida (två, tre meter) medan de rafsar runt igammalt löv och i rabatter.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Vilket vackert växthus du har. Förstår att hon vill vara där. Det är ju så klart inte så roligt om den flyger in i glaset eller stökar ner för dig bland alla fina växter och krukor.
    Jag har också haft fåglar i min pergola som består av mycket glas. Det har varit mest koltrasten som kommer på hösten och plockar av alla mina vindruvor.
    Jag har några hål där det inte är glas och den har lärt sig var den skall flyga in och ut.
    Din ruin är också fantastisk. Den skulle jag också vilja ha.
    Kram
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  10. Underbar historia och vackra bilder! Hon kanske skulle ta sig en tur till Vårgatan. Här finns ev en potentiell kandidat bosatt i en av våra cypresser. Om hon nu kan tänka sig att flytta från slott till koja, förstås;-).

    Hälsar Eva

    SvaraRadera
  11. Ha ha, det klart hon ville kika in! Jag tror att hon var nyfiken på om det var lika fint inuti som utanför:-)

    Jag förstår att hon hänger runt ditt växthus, det skulle jag också göra om jag vore duva;-)

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  12. Hihi, vad fint du skriver! Rolig duva:)). Vi som har två duvor i trädgården rätt ofta, hoppas de inte får samma idéér som din:). Får väl se när jag glasat in mitt växthus:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Håller med de får allt vara på utsidan men annars är det ju kul när de hälsar på.
    Ha det så fint i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Underbart!! Vilken härlig duva...Tur hon vände i dörren dock *skratt*

    Ha en underbar trädgårdsvecka Isa!!
    /Nina

    SvaraRadera
  15. Kul berättat! Hoppas hon boar i närheten men inte inomhus :)

    SvaraRadera
  16. Vilken skön duva :-) Hoppas hon hittar någon som hon kan kuttra ikapp med...fast inte utanför ert sovrumsfönster. Där går gränsen ;-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  17. Du har verkligen ett inbjudande växthus. Vem vill inte gå in där och njuta. Jag hade inte lika celebert besök utan en ollonborre. Den har dock gett sig iväg nu. Hoppas den inte har förökat sig i något skrymsle så det blir en massa larver framöver.
    Jag håller med dig om lusten att påta i jorden, plantera, så och skörda. Det tillhör livets goda. Just nu har jag mina odlingar i vårt uterum som dignar av tomatplantor av många olika slag. Snart ska de få komma ut !
    Ha en skön dag önskar Eva

    SvaraRadera
  18. Hallå där!
    Nu har jag varit här hos dig en lååång stund å samlat kraft.
    Du har verkligen en riktig kraftsamlar-trädgård..;) Det är så underbart att man glömmer både tid och rum.
    Jag fick lust att strunta i jobbet oåka hem å rensa ogräs och klippa buskar, plantera o bara njuuuta.
    Tyvärr tror jag mycket har dött under vintern..:( Klätterrosor och olika grässorter...

    Kram katarina

    SvaraRadera
  19. Hej Syrran!

    Ja det är både folk och fä som vill
    komma in i ditt vackra växthus! De känner säkert den harmoni som finns där inne! Men duvor. . . . . .

    Kram

    SvaraRadera
  20. Härligt med djur i trädgården i alla fall!! Vilket fint reportage du var med i i Vakre Hjem. Får sån inspiration...♥

    Kram Annika

    SvaraRadera
  21. Men det förstår du väl, att med ett så fint växthus som du har så vill ju även en liten duva komma in och kika runt:)....och hon lydde ju dig....så småningom:)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa