tisdag 3 september 2013

Dags att ta sticklingar av sticklingarna !



Små, små rosor i grön-vit-rosa nyans !

Nu har pelargonsticklingarna jag skickade efter från Odla.nu i våras ( fick dom i april) vuxit till sig rejält och det är kanske dags att ta sticklingar av sticklingarna !

Min absoluta favorit är Rosenknoppspelargonen "Appleblossom" som syns bakom madonnan och i mitten av bilden. En robust jättevacker pelargon som inte skräpar och där blommorna ser ut som små, små rosor i en grön-rosa-vit nyans.




3 st av varje sort !

Jag skickade efter 3 st av varje sort för att kunna sätta ihop dom till stora plantor så småningom.

1. Zonalpelargon "Dronning Ingrid".  Tror den är släkt med Mårbackan. Färgen på blomman ligger lite mer åt aprikoshållet.

2. Doftpelargonen "Orange". Doftar ljuvligt när man drar med fingrarna på bladen. Tycker också mycket om färgställningen.

3. Änglapelargonen "Velvet Duett". En favorit sedan tidigare. Roligt med pelargoner som kan se så olika ut i blomningen.

Doftpelargonen "Cola" har inte börjat blomma än utan stampar på i sina krukor i växthusfönstret - får kanske vänta till nästa sommar för att få se hennes blommor.




Plocka in pellisarna i tid !

Pelargonerna trivs i växthuset och ska nog få stanna en månad till innan det är dags att flytta in för att inte riskera en frostnatt. I fjol frös de flesta av mina pelargoner för jag var för sen att plocka in dom i förrådet - skall inte hända igen !

Vid 05-tiden i morse hade vi bara 5-6 grader så nätterna har redan blivit mycket kallare så fort vi gick in i september.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Jättefina pelargoner allihop! Du får gärna säga till om du får sticklingar över... ;-)

    Septemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så fina dina pelargoner är. Här har vi 4-5 grader med på nätterna, har plockat in en del men jag håller tummarna att de andra klarar sig.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Vilka fina pelargoner du har och jag håller med om att man måste ta in dem i tid. Förra året klarade jag en del av dem, men inte alla. Ska tänka på det bättre i år:)
    Jag har också dessa sorter och några fler, det är så roligt att ha olika pelargonsorter varje år.
    Skulle vara roligt att besöka dig någon gång, jag bor ju inte så långt ifrån dig, nämligen i Kristinehamn. Ska försöka uppdatera min blogg mer i höst, har kört mer med Instagram i sommar.
    Ha det fint och lycka till med dina blommor!
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Så många sötnosar du har och ändå fler blir det! Det är svårt att hejda sig, jag vet!

    På min pyttebalkong får jag inte plats med fler växter över huvud taget så några pelargonsticklingar blir det inte tal om. Ska försöka övervintra de jag har i ett källarrum jag hittat som jag tror är lagom svalt... men jag måste ju fråga först. Men min värd är så gullig så det går nog bra.

    Ha det fint i härliga vädret:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. så fint! skall man klippa ned dem när man tar in dem? även om de grönskar?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa