torsdag 9 oktober 2014

En medelhavsoas med vackra krukor !




Medelhavspärla mitt i Hammenhög !

En sån här regnig och hösttyngd dag drömmer jag mig tillbaka till en sommardag på Österlen, närmare bestämt till en liten bit av medelhavet, den lilla butiken mitt i Hammenhög som jag alltid besöker när jag är på Österlen. På baksidan av butiken finns nämligen en liten medelhavsträdgård omgärdad av murar och plank som är en verklig pärla att njuta av !




Direkt man kommer ut på baksidan möts man av en pergola som dignar av vindruvor och som slingrat sig upp till balkongen på övervåningen och klär in den.




Här finns det vackra terrakottakrukor i varje hörn av den lilla trädgården och det är svårt att välja vilken som skall få följa med hem !




Förutom butik finns också ett medelhavscafé som serverar gudomligt goda smörgåsar och att njuta av en fika i den här miljön slår det mesta.




I den här vackra hörnan har ägaren skapat en vägg av armeringsnät och keramikplattor som har klätts in av murgrönan - så snyggt och rofyllt med lite vajande gräs som rasslar i vinden!




Här är det en annan variant av medelhavskrukorna som tillför så mycket känsla med sin ljusa och lite melerade levande yta.




Man har svårt att tänka sig att när ägarna tog över så var trädgården övervuxen av nässlor, kirskål och självsådda träd. Med hårt arbete och mycket kärlek har dom skapat en riktig oas i mikroklimat !




På upphöjda murbäddar stortrivs lavendeln som blir jättehög och i bakgrunden vilar en madonna och bidrar med sitt lugn.




Visst är det vackra kannor och krukor ?




Bestämde mig till slut för en terrakottakruka med vågad kant och tycker den är som ett smycke som jag kanske inte ens planterar i utan bara har som den är.




Här syns den vackra kanten i närbild !




Den här ängeln köpte jag förra sommaren i samma butik - då fanns den i olika storlekar - den här sommaren fanns den inte alls, så det gäller att passa på när man hittar något som talar till en !

Även om man inte bor i klimatzon 0 eller 1 kan man säkert sätta upp murar och plank och skapa ett mikroklimat i någon hörna av trädgården - något att drömma om i höst och vinter ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Så sköna bilder att drömma sig bort från regnrusket utanför fönstret idag. Ja, jag säger... själslig fröjd!

    Trevlig hösttorsdag!
    Kramar från en frusen Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj...så fint! där hade man gärna bott du... =)
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Just nu så vräker regnet ner här och jag tog en liten micropaus och gick in på Blogger... Och till dig ;)

    Underbart med en lite flyckt till ett underbart ställe !

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mycket att längta efter! Tycker du valde en underbar kruka och ängeln pryder sin plats. Imponerad av aträdet den inte blåst omkull eller får den bara komma ut när vädret tillåter...
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Tack för de vackra bilderna och den mysiga butiken Sånt gillas när det är grått och trist ute.
    Ha en fin skön fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Så mycket fina bilder, verkligen nåt att drömma om!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder så njutningsfulla. Bara älskar din ängel....man ska inte tveka utan slå till på köp så att man slipper ångra sig.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Wow så mycket fint, vilken bra ide' för mig det där med armeringsnät hmm...
    Har lite svårt att få murgrönan att krylla på men hmm...
    Måste titta mera, ser helt undebart ut, köpte några såna ljusa lerkrukor i år, dom är jättefina och ängelen vad den var fin!

    Ha det gott! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Ljuvliga bilder och sköna tankar!
    Tack för dem Isa mitt i höstrusket!

    Trevlig helg!
    Susanne

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa