lördag 11 oktober 2014

Höstpyntat framför växthuset!

Alla pryttlarna runtom på plattorna har inte riktigt hittat sin plats än !


Må-bra-stund med pynt !

Idag har det varit kanonväder med strålande sol och det var nästan för varmt att vara i växthuset mitt på dagen när solen låg på så jag fick inspiration att byta ut den gamla träsoffan som stått framför växthuset och släpade istället dit ett av de gamla nötta trädgårdsborden och pyntade upp hösten - en riktig må-bra-stund !




Kände att det var dags att plocka in de tre pallarna som stått framför växthuset och krukorna fick flytta in på lite olika nivåer på trädgårdsbordet istället. Äppellådor och gamla tegelstenar gör bra nivåskillnader !




Njurvindan är en helt otrolig sommarväxt som står sig till frosten kommer på allvar - liksom gräset som bara fortsätter att spreta på - adderat med lite ljung och cyklamen blir det höstkänsla på arrangemanget !




Jag pyntar oftast efter devisen "man tager vad man haver" - oftast är det samma grejer som åker runt i trädgården till olika platser. Ljuset i keramik köpte jag till nyår och sedan dess har det hängt med - ibland tänt - ibland inte.

Den grå växten är en bonusgåva från Odla.nu. Den lilla vattenkannan i zink kommer från vattenkannesamlingen som stadigt utökas - vattenkannor kan man aldrig få för många av - och i synnerhet inte vattenkannor i zink.




Ängeln har fått lämna sin trygga plats i köksträdgården där den precis passat in på stenpiedestalen som har en skruv mitt på piedestalen och där ängeln precis har ett lagomt stort hål så det går att försiktigt lirka på ängeln på skruven och sen har den stadigt stått ute hela sommaren från tidig vår. Innan snön kommer får den flytta in för då rutschar snön av taket och rakt ner på trädgårdsbordet.




Så skönt med en påfyllardag i trädgården - vete sjutton hur jag skall klara vintern när man inte kan vara ute och hålla på med växterna - vill nästan inte tänka på det nu. Istället är jag tacksam över den här trädgårdsdagen idag som varit helt underbar och som avslutades med fika i växthuset - hembakad knäckblåbärspaj med vanlijsås och dagens korsord på fårfällen i däckstolen!




Man ser ner till växthuset både från mitt arbetsrum och från köket och nu har jag något vackert att titta på när jag kikar ut !

Hoppas du också haft en härlig dag i dag oavsett om du varit i trädgården eller ägnat lördagen åt andra aktiviteter !

Nu väntar snart säsongstarten av Downton  Abbey - en bra avslutning på en jätteskön dag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

22 kommentarer:

  1. Ja du nog är hösten bättre än vintern jag gillar inte den. Har varit en härlig dag här med sol och gofika ute. Njuter så av det.
    ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter, många verkar ha haft soligt o fint!
    Här har det varit grått o regnigt! Men har varit ute i allafall!
    Vilka fina grupper med höstpynt och gröna växter du har gjort, man blir inpirerad!

    Visst är det kul att byta plats på saker o ting och få det "helt nytt", gillas!
    Fortsatt trevlig helg! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev. Det är det här pysslet och finliret som är det roligaste med trädgård tycker jag.

    Allt gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Jösses! Såå snyggt det är! Nu blev jag jätteinspirerad, Tack!

    SvaraRadera
  5. Wow, hur snyggt som helst. Nu fick jag ny kraft att ta tag i mina sommarblommor som ska slängas och nytt köpas in.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Du har sans for sammensætninger i dine stilfulde opsætninger. Smukt!

    SvaraRadera
  7. Så bildskönt och man ser hur roligt du haft när du piffat. Just så borde man tänka oftare - att man vill ha något vackert att titta ut på :)
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  8. Så himla läckert det blev! Härligt med mycket saker på samma ställe, det ger verkligen effekt.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. Wow, såå fint det blev!! Gillar varenda liten detalj. Så härligt att du kan se detta inifrån också.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Så mysigt du har gjort det. Visst är det påfyllning att göra det ombonat i sin trädgård. Vilken dag det var i går. Vi var i Lidköping och campade.
    Jag brukar också besöka En liten bit av Medelhavet då vi är på Österlen. Man bara njuter av allt det vackra och goda där.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  11. Underbart vacker Isa! Helt rätt det du säger må bra av pynt. Tack för din fina hälsning ang utställningen jag är super glad men även super nervös. Mycket som skall funka.
    Allt gott till dig från mig
    Annika

    SvaraRadera
  12. Så underbart du har det! Förstår att du njuter både i växthus och med utsikten ifrån arbetsrummet.
    Allt gott!
    Milla

    SvaraRadera
  13. Så undderbara bilder...super fint.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Så fint och höstpyntat det är i ditt växthus. Låter som en mysig stund med blåbärspaj och korsord i växthuset. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  15. Man tager vad man haver, ett klokt motto!
    Stuvar om och förändrar så det blir något nytt.
    Jag fortsätter och njuter av din förändring i trädgården men även här i min lilla täppa. Vill helst inte tänka på vinter och rusk, utan bara stanna upp och njuta av höstens växter och färger.
    Tack för allt fint du delar med dig av!
    Mvh
    Susanne

    SvaraRadera
  16. Oh så mycket ögongodis! Jättefint du har gjort det och vattenkannor ja,hi hi...det kan man aldrig ha för många av!
    Önskar dig en skön höstvecka.
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  17. Mmm, så mycket vackert! Känns som om jag skulle vilja rusa ut i natten och bara möblera om, pynta, göra fint. Så inspirerad blev jag av ditt inlägg.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  18. Så fint du har det! Du är duktig på det där:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  19. Styling är verkligen en av dina paradgrenar. En installation som skulle platsa på vilken förstasida som helst. Läckert! Några detaljer gillar jag alldeles extra som den gamla skopan i ljungen och vedträna, men det finns ju så mycket att titta på. Gillar bilder som man kan beundra länge och ändå hitta nya detaljer.
    Intressant att få veta hur du fick ängeln att stå på piedestalen. Jag undrade ju över detta tidigare.
    Visst blir det en period med mindre växthusliv nu även om jag faktsikt har lite sallad som växer där nu och en del nysådda asiatiska kålväxter som jag kommer att kunna woka av om det blir en fortsatt mild höst. Det är förstås en chansning.
    Börja med granrisbockarna, står det i min kalender på söndag. Alldeles för varmt för att de ska hålla sig till första advent så det får vänta nån vecka, men det gäller att ligga i startgroparna eftersom jag ska delta i julmarknader som vanligt.
    Det vore väl någonting för dig... binda några kransar, göra några jularrangemang och delta i julmarknader. Eller varför inte ett bord med dina decoupagealster. Du har ju alla möjligheter att pyssla dig igenom vintern : )
    Varma kramen
    Anette

    SvaraRadera
  20. Så fina arrangemang du gör Isa!
    Snyggt och inspirerande!

    Många kramar, Eira

    SvaraRadera
  21. Vilka fina bilder och härligt pyssel du visar! Du har så mycket inspiration att dela!!! Tusen tack! Jag önskar verkligen att jag hann göra lite mer för min egen skull, suck.... Det är ju som sagt så himla roligt att få göra installationer! Ha det gott!
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  22. Oj vad läckert!!!
    Kram
    Eva, Tinibelli

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa