torsdag 11 juni 2015

På hedersplats i köksträdgården !



Kryddbord med aromaterapi !

Varje år har jag haft samma dilemma var det stora gamla planteringsbordet skall stå. Den är så bra att kånka in i växthuset på våren när alla småplantor skall ut, men sedan tar det alldeles för stor plats. I fjol blev det förpassat bakom pallkrageväggen. Gissa hur många gånger jag använde det då ?

Nej, i år ställde jag det mitt i köksträdgården istället med utsikt över växthus och trädgård. Samtidigt får det fungera som kryddbord också. Det är som aromaterapi att stryka med handen över kryddorna och dra i sig doften .... ahhhh !



Äntligen är fröerna i jorden !

I går och idag har det varit ljuvligt väder. Och äntligen har jag kommit till köksträdgården i trädgårderandet. Har inte sått förrän nu men det skall väl komma upp någon gång.

Lavendeln i den stora zinkbaljan är på gång efter nedklippningen. Kryddtagetesen i zinkhinken har precis blivit utplanterad och plantorna blev väldigt små i år pga något knas med jorden. Dom brukar ha en enorm växtkraft så dom kommer nog när dom väl etablerat sig. I Leksandsburken har jag sått gurkört som får vackra blå blommor som kan användas i matlagningen och som krydda i bordsvattnet. Dessutom lockar den till sig bin, humlor och fjärilar.

Lök, spenat, mangold, krasse, sallad, luktärt mm har också kommit ner i baljor och degtråg. Härligt att äntligen fått fröerna i jorden. Nu återstår att få ner dahliorna också - annars blir dom nog kvar i sin korg i förrådet !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Det bordet förtjänar en hedersplats!

    SvaraRadera
  2. Hej Isa !
    Jag har börjat att följa din blogg tycker du är så himla duktig på att skapa i din trädgård .
    Jag bor själv utanför Örebro med en stor trädgård och ett litet växthus
    jag undrar om du har någon visning av din trädgård i sommar ?
    Kram Karina/vitspets

    SvaraRadera
  3. Snyggt planteringsbord. Klart det ska synas och inte minst användas. Tror nog det går bra med sådderna. Ska så vintermorötter i helgen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Så kallt som det varit så gör det inget att du sår frön nu, de sätter nog bättre fart nu än de som jag satte för länge sedan. Det är lite glest iraderna.
    Härligt med ditt stora bord mitt i allt.
    Ha en fin och skön fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Va bra att du hittat en bra plats till ditt planeringsbord. Min står på gräsmattan, inte särskilt praktiskt när man ska klippa gräset... Gillade din skärmvägg med plank med störar bakom!!! Hmmmm, jag har fortfarande frön som inte kommit ner i jorden än...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilket snyggt och praktiskt planteringsbord! Gillar det!
    Önskar dig den bästa av helger...
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa