lördag 26 mars 2016

Dekorerade ägg till påsk



Målade ägg ?

Jag är allergisk mot ägg så istället för att äta dom kan jag bara titta på dom. Så i år har jag pyntat dom lite extra. Kokade dom med gurkmeja så dom fick en vackert gyllene färg. Sen målade jag lite blommor på äggen ... nej, det gjorde jag inte utan tog i stället hjälp av lite decoupage och blommiga servetter. Men visst ser det ut som blommorna är ditmålade ?




Gurkmeja i kokvattnet

Egentligen skulle äggen vara vackert lila men jag provade ett nytt recept istället för att göra som jag alltid gjort - nämligen koka äggen med lökskal från röd lök. Nu kokade jag i stället en lag efter ett recept jag hittade på nätet med röd lök och rödbetor och sedan skulle man koka äggen i lagen.  Det funkade inte alls. Så därför hällde jag i gurkmeja för att överhuvudtaget få någon färg.

Dessutom kokar jag mina ägg jättelänge för dom skall ju inte ätas - bara vara till lyst. Ute eller i växthuset. Att blåsa ur äggen orkar jag inte med. Enkelt skall det vara. Dessutom är jag ju allergisk mot dom.





Klart en trädgårdsnörd pyntar sina ägg med blommor och inte ett påskmotiv. Fast hade jag haft påskservetter hemma hade det nog blivit en och annan påskkyckling på äggen.




Klarar uteliv

Äggen har klarat flera nätter ute med regn utan att motiven har berörts överhuvudtaget. Har man förseglat motiven ordentligt med decoupagelack så håller det bra.

Idag skiner solen här - äntligen. Nu blir det uteliv i trädgården idag och kanske årets första måltid i växthuset !

Glad Påsk alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Äggen blev ju jätte fina. . . med blommor istället för ansikten!
    Så dekorativa i korgen!
    Hoppas du får en härlig växthusdag och Glad Påsk!
    Stor Kram/Miranda

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra ägg!

    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Vika fina ägg, och vilket bra tips att dekorera äggen, det ska jag göra till nästa år.
    Hoppas du får en trevlig och Glad Påsk

    SvaraRadera
  4. Jättefina ägg! Och de ser faktisk handmålade ut!
    Glad påsk!
    /Kitty

    SvaraRadera
  5. Jätte fina ägg!Påskpynt helt i min smak.
    Önskar dig en fortsatt fin helg :)

    SvaraRadera
  6. Så vackra ägg! Lite pyssligt verkar det allt, vet inte om mitt tålamod skulle klara av det... Men de blev som sagt jättefina!
    Hoppas du har en fin påskhelg!

    SvaraRadera
  7. Fint det blev att färga med gurkmeja :) Enkelt och naturligt! //Victoria

    SvaraRadera
  8. Du är allt bra påhittig! Snygga som bara den blev de. Själv sparar jag både gula och röda lökskal i mängder och packar mellan äggen i kastrullen när jag kokar. Riktigt trångt ska det vara, då blir äggen marmormönstrade i olika gyllene kulörer. Nästa år kanske de blir decouperade också :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa