tisdag 8 mars 2016

Favoriten bland sommarblommorna



Blomvillig och långlivad

Stjärnöga eller Afrikansk marguerite är en sommarblomma som jag gärna har i krukor, lådor och urnor. Så blomvillig och långlivad. Dessutom gillar jag skiftningarna i kronbladen från vitt till djuplila.




Gjort entré

I år har jag sått den för första gången för att kunna frossa i plantor till sommaren och nu har de första fröna grott och visat sig. Underbart att tassa upp på morgonen och tända växtlampan för att se om det kommit upp några småplantor.

Hittills har ett tjugotal gjort entré sedan förra söndagen. Sorten som jag sått heter Osteospermum Daisy Mae Mixed. Så det blir verkligen en mixed av hela färgskalan.




Den gör sig riktigt bra tillsammans med hänglobelia och vill ha rikligt med både vatten och gödning under säsongen.


Källa

Från den danska fröfirman Floradania kommer den här vackra bilden ifrån. Blir riktigt sugen att måla krukor lila för att matcha stjärnögat !


Källa

Vacker tillsammans med limefärgad växt och vita rosor planterad i korg.


Källa

Här är den samplanterad med lavendel samt vit campanula vilket är både romantiskt och somrigt, tycker jag. Den kompositionen skulle jag lätt kunna inspireras av och plocka in i krukorna till sommaren. Fast campanulan byter jag nog ut mot lobelian för ett lite vildare uttryck.




Gillar det lite rufsiga och inte att det är så tillrättalagt.




Levererar hela säsongen

I slutet av sommaren sjunger lobelian på sista versen medan stjärnögat fortsätter att leverera. Vad mer kan man begära av en ettåring ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Isa - håller med. Stjärnöga är väldigt fin och användbar. Som alltid har du fantastiska bilder, och somriga.
    Hälsning Helene

    SvaraRadera
  2. Det är en favorit hos mig med, blir aldrig fel, den bara blommar och blommar. Gillar de olika skiftningarna i kronbladen, från mörkt till ljust. Har inte provat att så den själv. Skall bli spännande att se hur dina blir. Vackra bilder.
    Ha det fint!
    Kram / Marika

    SvaraRadera
  3. Vilka härligt somriga bilder! Stjärnöga brukar jag ha varje sommar också (förutom förra året). Gillar också att de oftast har en annan färg på undre sidan av kronbladen.
    /Kitty

    SvaraRadera
  4. Jag fattar inte varför jag aldrig lyckas med Stjärnöga. De vill bara inte blomma. Jag lockas varje år men efter de blommor som finns när jag köper så blir det inga fler. Inte växer de något heller. Nu när jag sett dina inspirerande bilder kommer jag säkert prova i år igen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Så härliga och somriga bilder!

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen en underbar blomma bara det är sol och inte alltför mycket regn så.Hos mig var den inte så fin förra sommaren hoppas på en bättre sommar i år.
    Hänglobelia har jag inte haft på några år men nu ligger en påse som ska sås.
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Du måste verkligen ha gröna fingrar Isa ! Jag tycker att alla Margeriter är jättesvåra ! Lyckas aldrig :( Får man tigga en bit av din rosa näva när du ändå ska gräva upp den ? :) Om vi inte kan komma förbi dig så kanske du kan skicka mot porto förstås ;) Här kan hon få växa sig stor och ruffsa till det lite till i min redan tuffsiga trädgård ! :D
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Idag har jag beställt fröer, bland annat stjärnöga "Ballade Mix". Få se om det blir nåt! Har ju bestämt att inte förgro mer än EN sort och det skulle bli förra årets succé på min balkong, svartögat African Sunset". Men, jag kan ju inte låta bli... det kliar i fingrarna den här tiden. Och så hör man ju på namnen att de hör ihop, hihi!

    Ha det fint!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Vi kaller dem spansk margeritt. Jeg tok frø fra planter jeg hadde fått i gave, og i fjor hadde jeg massevis av egenproduserte planter i hagen. Jeg har ikke sådd nye frø ennå, men disse kommer til å bli fast på sålisten heretter. Jeg har skrevet blogginnlegg om dem i fjor, du kan jo søke på dem om du vil. Lykke til! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  10. Hihi, jag har också skrivit om "rufsigt" idag, fast när det gäller snittblommor och buketter.
    Samma devis kommer dock att gälla i trädgårdskrukorna i sommar.
    Må så gott i veckan!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Vilka väldigt fina kombinationer och jag tyckte faktiskt att dina egna var finare än reklambilderna! Jag har bara haft denna blomma en gång men då höll den också väldigt länge, så det får kanske bli upprepning i år. Fast jag köper nog, börjar redan bli nervös för alla krukor i källaren... Kram Elin

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder och bra tips. Är alltid lite tvehågsen över sommarblommorna. Behöver några som tål blåst också. Du kanske har nåt tips?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa