torsdag 24 mars 2016

Jag vill se henne rakt in i ögonen



Kurar vid jordytan

Först nu har julrosorna börjat blomma i trädgården. Har några vita utspridda som jag alltid tänker att jag skall flytta till ett bättre ställe. Tillsammans. Tyvärr har det hittills alltid stannat vid en tanke. I alla fall så ser man ju aldrig blommans skönhet där hon kurar vid jordytan och inte vill lyfta blicken.




Kavaljerer dök upp

Idag gick jag helt enkelt ut i trädgården och klippte av flera av julrosens blommor för att få se henne rakt in i ögonen - nu kom hon inte undan längre. Hon fick sällskap av vårliljor och  doftande dubbelblommande narcisser från verktygslådeinstallationen i växthuset. Små ljuvliga penséeansikten och blommande vintergröna dök också upp som kavaljerer.





Jag klippte av blommorna utan stjälk och la dom i vatten i en skål med vackert mönster jag fyndat på loppis.




Jag la blommorna lite glest så skålens mönster också framträder mellan blommorna och kontrasterar i färg.




Glädje hela påsken på köksbordet

Nu kommer julrosens skönhet verkligen till sin rätt istället för att huka därute i rabatten till ingen glädje. Dessutom doftar de avklippta dubbla narcissusblommorna precis lagom mycket. Den här skålen skall få trona på köksbordet i påsk där vi kan glädjas över vårblommorna.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och glöm inte att delta i utlottningen av en annan skönhet - den fantastiska boken "Blomsterglädje" !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Helt rätt gjort Isa. Man skall ju njuta av dem och se dem ordentligt. Underbart vackert blev det. Tack för allt fint du delar med dig av.
    Trevlig Påsk.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Fint och enkelt. Jag försöker sätta små skönheter som tex dubbla snödroppar och honungslök på en spegel,men effekten blir inte lika tydlig.
    Glad påsk till dig!
    kram Luna

    SvaraRadera
  3. Det blev väldigt vackert så där! Antagligen håller de sig fina längre än i bukett också.
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Oj så fint! Bra tips också...
    Härliga bilder denna långfredag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Åh så fint ! Att jag inte har tänkt på det !? :D Tack för tipset nu ligger mina vita julrosor pyrt till därute...Vilken härlig komposition du har fått till :) Väldigt vackert !
    Önskar dig en skön påsk !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Så fint! Det är ju det som är det dumma med de vackra julrosorna, man ser ju inte blomnan ordentligt i rabatten.
    Glad påsk!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Bra idé, nu kommer de ju verkligen till sin rätt!
    Glad påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset. Den där idéen snor jag rakt av till morgondagens påskmiddag.
    Önskar dig allt gott! Glad påsk!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa