lördag 5 mars 2016

Nytt i sålådorna



Alldeles för hög

I perennarabatten framför den gamla patinerade sänggaveln har jag en rosa näva som inte alls har blivit vad jag tänkt mig. Dels är den alldeles för hög och dels så blommar den en väldigt kort period och sådana växter håller jag på att sålla bort från rabatten.




Skall blomma hela säsongen

Mottot jag håller mig till nu är att växterna skall blomma hela säsongen eller i alla fall större delen av den, vill inte hålla på och klippa ner en massa utan vill ha det enkelt. Undantaget är daggkåpan och stäppsalvian - dom har dispens för sin skönhets skull och för att dom återkommer på flera ställen i rabatten. Så den här sköna rosa damen som är så kortlivad åker ut i vår. Dessutom har rosen bakom sänggaveln vuxit till sig rejält de senaste åren och kräver sitt utrymme.


Källa

Sköna groddar ur mintgröna frön

I stället kommer den här madammen in på scenen. I söndags sådde jag en del fröer för att få tidig blomning redan i år och redan efter tre dagar stack hon upp sina första små gröna groddar ur dom mintgröna fröna.

Det är en regnbågslupin i rosa och vita nyanser, Mini Gallery Bicolor Pink heter lupinen som har blomningstid juni-augusti (betydligt längre än en vanlig lupin alltså) och blir ca 40 cm hög. Hon har ett kompakt växtsätt, fyller upp bra och är mycket rikblommande även om man får ansa bort överblommat. Hoppas hon håller vad hon lovar så man får njuta hela sommaren av henne.

Blir det många plantor dyker hon nog upp någonstans i kruka också. Eller någon annanstans i rabatterna - i år skall det vara välfyllt och trångt så inget ogräs ens får chansen att rota sig.




Åter i rabatten

En annan skönhet som också såddes och som slagit upp sina första gröna blad i sålådorna är stockrosen Nigra. Nu har jag inga illusioner om att den skall hinna blomma redan i sommar men den tål att vänta på. Har haft den under ett flertal år men de senaste åren har den inte kommit tillbaka.


Källa

Både pelargon och näva

Den här växten är faktiskt både en pelargon och en näva - en pelargonnäva helt enkelt. Sweetheart är sortnamnet. Henne såg jag första gången hos Landet Krokus och föll direkt. Nu är hon sådd och har gjort sin första entré i sålådorna. Hoppas hon blir lika söt som hos Anna-Karin.

En växt som jag trodde skulle vara först upp ur sålådorna är klockrankan, Cobaea Scandens som inte visat sig än. Henne har jag stora förhoppningar för bara hon kommer upp och tar sig. Jag vill gärna att hon skall klä in portaler och klätterställningar lika vackert som hon gjort hos GardenInger

Tydligen skall man lägga fröna i blöt innan sådd vilket inte jag gjort eftersom det inte stod på fröpåsen. Hos Claus Dalby finns en video som visar hur man skall så klockrankan - synd att jag inte såg den innan jag sådde mina frön. Nu kan jag bara hoppas att fröna tar sig ändå.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Det blir många fina blommor hos dig i sommar den där pelargonnävan låter spännande ska bli kul att se hur den blir hos dig.Visst är det så att man får byta ut blommor ibland när en del växer och andra inte alls passar då. den Lupinen har jag också är då nöjd med min.
    Ha nu en in helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jag kör lite samma filsofi som du. Fast en del är så fina så de får vara med även om blomningen är kort. Lupinerna är bra, de blommar ju om ganska länge om man klipper bort fröställningarna. Jag tror dina sådder lyckas utna vattenläggning, tar antagligen bara lite längre tid. Lycka Till!

    SvaraRadera
  3. Åh det var den sötaste lupin jag sett, vilken ljuvlig färg. Den antecknar jag till framtida beställning. Många fina tips du bjuder på. Nu måste jag ta tag i att komma iväg och köpa jord.
    Fin lördag till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Blev väldigt sugen på den vackra regnbågslupinen. Tack för tipset och för de vackra bilderna.
    Titti

    SvaraRadera
  5. "välfyllt och trångt så inget ogräs ens får chansen att rota sig." är ett bra motto som jag sträva efter här hemma med på min täppa. Det blir så mycket mer lätt skött då.
    Så synd att det inte stod att fröna skulle blötläggas innan. Jag har precis lagt mina i vatten och det stod även att man kunde sandpappra dem lätt också. Tydliga ena riktiga "hårdingar" dessa frön eftersom de måste ha sådan hjälp.
    Önskar dig en fortsatt fin helg :)

    SvaraRadera
  6. Ibland måste man gallra bland växterna. Det skär lite i hjärtat varje gång, men så är det. Regnbågslupinen är jättefin! Lycka till med sådden!

    Må så gott

    SvaraRadera
  7. Vilka bra tips. Klockrankan, vad den växer om den bara är ettårig!? Håller med om att det ska vara lite enkelt och blomma länge och väl. Det är bara att vara tuff och gräva upp. Jag ger bort till grannen som har små barn. Där plockas det mesta så snart det vill blomma;) Då är det tacksamt även med såpnejlika och praktlysing!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, det är ett elände med skräpiga nävor, men de är ju så söta när de blommar. Klart eftersträvanansvärt med långblommare. Regnbågslupinen alldeles fantastiskt vacker. Måste hålla utkik efter en sån. Tror du den frösår sig eller är den steril...
    Tack för fina och uppiggande bilder denna snöiga dag.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Ja nävor är ju för söta! Lupiner är en favorit också...lättskötta också!
    Härliga bilder du bjuder på (som vanligt!)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  10. Roligt att höra vilka fröer som hamnar i jorden hos dig! Även jag faller för lupinen och hoppas att du rapporterar mer om den framöver. Klockranka vill jag också ha, men har inga sådana fröer hemma. Får se om jag hinner (läs: kommer till skott med) att beställa sådana!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa