måndag 28 mars 2016

Omskolning och tuffare uteliv

Stjärnöga som trängs och som skall skolas om

Omskolning och tuffare liv

Nu har sådderna vuxit till sig ordentligt under lampan i köket och under helgen har jag skolat om de flesta. Nu väntar lite tuffare uteliv i växthuset där jag inte har någon värme. Solen har värmt upp bra där ute och hållt värmen skapligt även nattetid. Så det har inte varit någon fara även om temperaturen närmat sig nollan.




Drömmer om inklädda portaler

De här lådorna ropade jag in på auktion i somras för en tjuga just med tanke på att ha uppdragna småplantor i. Lite tunga kanske men i övrigt perfekta. Här är det Klockranka närmast kameran som nu vuxit till sig rejält. Är så stolt att det överhuvudtaget blev några - sju stycken fröer av tio tog sig till slut och så de tog sig. Nu drömmer jag om inklädda portaler och fantastisk sensommarblomning !




Egen kuppe

Stjärnögat blev nog väldig lättad över att få en egen Kuppe och slippa trängas med sina kamrater. Ett trettiotal småplantor tronar nu i växthuset och det skall bli så spännande att följa utvecklingen eftersom det är första gången jag drar upp den här blomman från frö.




Stjärnöga flirtar med palettblad

Tänkte att hon skulle vara vacker tillsammans med lime och köpte med 3 st pluggplantor av sticklingar från Palettblad "Electric lime" vid ett besök i handelsträdgården. Dom har också fått en solperiod under lampan i köket men får nu härdas i det stundtals kyliga växthuset.

Fuchsiasticklingarna har bott i växthuset ett tag och utan problem klarat nätter som ibland gått ner till -2. Fast visst håller jag koll på temperaturen och blir det kallare än så så rycker jag ut med fiberduk.




Under förra helgen när jag var bortrest fick maken det "stora" uppdraget att ta hand om mina "bebisar". Det var tur att jag kom hem när jag gjorde för annars hade han dränkt dom. I all välmening.




Vårliljorna i verktygsväskan i växthuset fortsätter att blomma och hälsar en välkommen när man kliver in. Jättehärligt.




Den lilla grodkungen trivs i sitt lilla rike där han har överblick över odlingen.




Vill ha tidig vårträdgård

Inte så dumt att mötas av det här varje gång man kommer in i växthuset - nu när inte så mycket annat blommar. Har inte så mycket till tidig vårträdgård hos mig. Vilket det skall bli ändring på ... vill mötas av stora ruggar av snöklockor och snödroppar i trädgården. Så nu blir det till att plantera "in the green".

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. I morgon 29 mars är sista dagen för att delta i utlottningen av boken Blomsterglädje ! DS.

13 kommentarer:

  1. å odt å få priklet så mange blomster! Jeg har sådd mest planter til drivhuset foreløpig, tomat, paprika, chili og agurk. Jeg har satt ut tre planteri i drivhuset, og det har gått fint uten varme. I dag må jeg kjøpe mer jord så jeg kan plante flere over i store potter og sette ut. Og så må jeg så flere sommerblomster. Jeg kjenner på meg at dette kan bli en fin "hage"-dag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Så fina dina plantor ser ut! Skola om kan vara en rätt meditativ syssla om det inte kör ihop sig och man blir stressad. Här skolas det tomater en stund varje dag.
    Härliga ägg i förra inlägget. Såna man blir glad av!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Eg blit såååå gla når eg tar en titt på din blogg. LYKKE!

    SvaraRadera
  4. Oj vad det tar sig, så fina plantor! Morskt att våga ha dem ute i växthuset utan värme, men ni har förstås varmare hos er nu. Snyggt med verktygsväskan ska genast ta fram en som står i förådet.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Som man väntar på att få ut plantorna i växthuset, det börjar bli så fullt i fönstren inomhus. Men tyvärr får vi nog vänta en tid på det här ännu.
    Klockrankan är underbar med sin växtkraft, men den har jag aldrig dragit upp från frö, noteras för nästa år..:)
    h. Malin

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fina småplantor! De trivs hos dig. Det kommer säkert gå kanon för dem i växthuset.
    Så vackra narcisser du har, ljuvlig färg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra att det finns fler som är hårdhänta med småplantorna. Jag gör nämligen också så där - drar upp från frö inomhus och är noga med ljus och vatten. Sen, när jag tycker det är dags åker de ut i växthuset. Men de flesta plantorna brukar konstigt nog klara det.
    Så roligt med egen uppdriven klockranka och stjärnöga! Jag håller alla tummar.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Ja du det går fort nu. Massor av plats skulle jag behöva tillverka, vet inte hur än. Omskolningen kräver sin plats.
    Tur du har som har växthuset på hemma plan.
    Ha det gott och lycka till med alla blommorna
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Åh så härligt! Lycka att få plantera!

    SvaraRadera
  10. Mina stjärnögon har kommit upp men ingen trängsel än. Ska bli kul att se om jag klarar sådderna utan växthus. Ser att du haft en fin påskhelg, nästan lika fin som min:) Tack för grattiset!

    Ha en fin fortsättning på veckan.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Oj, när jag ser dina små plantor förstår jag verkligen vitsen med lampa för sådderna. Mina plantor som jag skolade om igår är ynkligt små i jämförelse. Intressant också att du vågar ha dem i växthuset. Mina får nog växa till sig lite innan jag vågar mig på detsamma.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  12. Full rulle på sådden ser jag! Härligt! Ja det börjar bli lite fullt på fönsterbrädorna nu men oj så härligt det är att se allt gro och spira, en sann glädje minsann...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  13. Härligt ! Dina frösådder ser ut att må riktigt bra och det är kul när de tar sig och man ska skola om dem...kul men jobbigt ! Jag har inte alls sått så mkt i år som jag brukar...vis av erfarenheten hur jobbigt det var med små plantor precis överallt sansade jag mig lite i år..men bara lite ;) Borde också skola om två tråg jag har ståendes just nu men det får vänta lite till....

    Underbara ägg med blommor på :D Jag har aldrig provat sånt där vad det nu heter med servetter och lim :D Men det blir otroligt fint på mycket har jag sett !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa