måndag 7 mars 2016

Passiflora - en ny passion




Exotisk skönhet på fönsterbrädan

Jag har fått en Passionsblomma Passiflora caerulea under helgen av goda vänner. Har aldrig haft en sådan växt tidigare och hoppas jag kan sköta om den så överlever till sommaren så jag kan plantera ut den. Att den inte gillar att stå på en fönsterbräda ovanför ett element har jag redan upptäckt så nu får den husera bland nyligen uppväckta pelargoner i köksfönstret.




Stora men kortlivade blommor

Blommorna är fantastiskt vackra och kan bli mellan 7-9 cm i diameter.  Tyvärr blommar de inte mer än bara några dagar så det gäller att passa på att njuta medan det pågår. Den här blomman slog ut i går så än hinner den blomma några dagar till.






Att passionsblomman kan bli flera meter hög såg jag hos Tage Andersen på Gunillaberg för ett antal år sedan.





Hoppas den växer och växer och växer

Imponerande hur kreativt och annorlunda Tage alltid får till det. Så nu hoppas jag mitt exemplar också ska växa 3-4 meter i sommar och klä in antingen stegen i växthuset eller någon portal i trädgården. Det vore verkligen läckert !




Snälla - överlev !

Att den skall torka lätt mellan vattningarna vet jag. Men sedan är det mesta oklart för mig. Skall i alla fall plantera om den i större kruka så småningom så den kan växa till sig och sedan ska den få något annat att klättra på. Tror att den här exotiska ladyn kommer att trivas alldeles utmärkt i växthuset så snart det är tillräckligt varmt för uteliv. Vad jag förstått gillar hon varma dagar och kyliga nätter.

Tar tacksamt emot tips för att ge min nya skönhet optimalt med omvårdnad !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Åh, hoppas du får den att trivas! Har aldrig haft någon men hört att bara de kommer över den första chocken att behöva leva i vårt inomhusklimat så kan de bli hur stora som helst. Den kommer säkert att trivas i ditt växthus i sommar! Ser fram emot en god fortsättning på Passionsberättelsen!

    Ha en fin dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jag har nog inget tips, men har en nu, jag bara älskar dessa blommor.
    För ett par år sedan hade jag köpt mig en Kristi korsblomma och den var som sagt mycket vacker, när det gått flera månader så tappa den alla bladen och det fanns bara knoppar kvar, vet ej varför, men knopparna slog ut och var mycket vackra, sedan tog det ett par månader till och den sluta ta vatten och dog.
    Har haft senare och aldrig råkat ut för detta ,så det kan ha varit något den råkat utför innan jag fick hem den.
    Du får den garanterat att trivas och ge många fina blommor.

    SvaraRadera
  3. Så underbar passion och jag hoppas att den trivas hos dig! Jag har vuxit passion från frö i växthus, men vinter varit lite svårt inomhus.

    Jag köpte från Madeira bananapassions frukter och tog frön och nu jag kommer att prova deras tillväxt!

    SvaraRadera
  4. ÅHHH vilken lycka,den har jag önskat i flera år men det kommer alltid nåt annat emellan. Nu blev det äntligen en klätterlilja hos mig så ett annat år kanske.
    Ha nu en god början på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. I love passiflora, have a nice Day, Patricia

    SvaraRadera

  6. Tuil lykke med din Passionsblomst! jeg har lige været ude i Orangeriet at kigge til min. Den står som sædvanlig om vinteren og ser ud til at være gået fuldstændig ud. Sådan opfører den sig imidlertid i den kolde og mørke tid, men når det snart bliver lidt varmere derude, ved jeg, at den begynder at skyde igen. Om et par måneder kommer den så ud på sin beskyttede plads i krogen på terrassen, og så tager den fart. Derude trives den, til meget langt hen på efteråret med masser af blomster, hvis man altså husker at deadhunte - i 2015 kom den først ind lidt inde i november, men jeg bor jo også lidt sydligere end dig i kystklima, og den netop overståede vinter har været usædvanlig mild på disse kanter.
    God fornøjelse med din smukke Passionsblomst
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  7. Lycka till med passionsblomman! Jag köpte en på Lidl förra sommaren, den trivdes utmärkt utomhus i trädgården och blommade fint. Jag testar att övervintra den i kallväxthuset, den ser lite ledsen ut nu, men är inte död. Vi har haft minus 14 som kallast där jag bor. Läser i kommentaren ovan att jag ska se tiden an nu i vår.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Placera den absolut i växthuset,hade en liknande ifjol i mitt växthus
    och den tycktes älska värmen. Men hade den inte placerad i värsta solgasset utan lite mera på sidan. Drack massor med vatten trots det...
    Klättrade iväg med sina rankor många metrar, och blommade med nya blommor konstant.
    Tyvärr har den inte överlevt vintern, så det blir nog att köpa en ny.
    Doftade underbart! Lycka till med din! :) h. Malin



















    SvaraRadera
  9. Tage han kan allt:) Ditt exemplar ser jätte fint ut! Köpte två på Nora marken som konstigt nog lever och ser gröna och fina ut. Ser att de kommer små knopp oxå. Har inget knep, men de står också i köksfönstret ovanför diskbänken. Hoppas som du att de ska klara sig till de ska flytta ut.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Den kommer säkert trivas alldeles utmärkt hos dig. Den är så himla snygg. Jag har aldrig haft någon, så inga tips från mig. Men jag måste säga att jag blev väldans sugen på en själv nu:) Det är bara det lilla problemet när man är bortrest mycket på sommaren.
    Ha en skön kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Jag hade en i flera år. Ute på sommaren och inne på ett svalare ställe på vintern. Sista året fick den spader och växte ihop med en gullklematis och det blev en himla röra så jag fick klippa och slita för att få loss den inför vintern. Det gillade den nog inte för den dog senare. Vill ha igen.
    Tage Andersen är mästare med blommor. En härlig inspiratör.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  12. Otroligt häftiga blommor passionsblomman har!! Riktigt snygg och exotisk!
    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa