söndag 13 mars 2016

Vår i växthuset



Vårens första installation 

Idag har jag börjat städa ur växthuset med att slänga ett flertal pelargoner som blev kvar sedan i höstas när första frosten kom. De flesta trädgårdsmöblerna som övervintrat i växthuset plockades också ut - det skall ju bli upp till 10 grader varmt i veckan och då vill jag inta solposition. Svältfödd som man är nu på sol.

Sedan hade jag plats och kunde roa mig och göra en vårinstallation på det gamla trädgårdsbordet. Jättehärligt att vara igång igen - som jag längtat !




Odlarlåda som det står fordonsutbildning på

Verktygslådan hittade jag på loppis i fjol och tänkte att den blir perfekt att odla i. Något som en herre bakom mig i kön till kassan förfasade sig över. Odla i en sån fin låda för verktyg, muttrade han.

Tänk så olika vi kan uppfatta saker och ting.





Doftande narcisser

Narcisserna som tidigare stått på köksbordet hade fått respass eftersom doften blev för stark för maken och framkallade migrän. Dom planterades raskt i lådan tillsammans med 4 st Vårliljor som redan börjat slå ut fast dom stått i svala förrådet några dagar i väntan på en dag med energi för plantering och en värkfri kropp.




Keramikdroppar och vattenkannor

Sedan fyllde jag på med några murgröna i framkant som fick hänga över lådkanten. Vattenkanna på pinne och fina keramikdroppar från Sturehofs keramik fick också  pryda lådan. Varav en är lite kantstött men får vara med ändå - här är vi inte så knussliga.

Jag är ju själv lite kantstött ibland. Somliga dagar mer. Somliga dagar lite mindre. Våren brukar vara en smärtsam process för en känslig kropp. Årstidsväxlingar värks fram. Tur att man glömmer bort det så snart det är över.




Samlar ju på vattenkannor i zink under mottot "man kan aldrig få för många vattenkannor" så de allra minsta i samlingen fick sin plats ovanpå fönstret.




Vårens första halshuggning

Enda smolken i lyckobägaren var att plötsligt hittade jag en fullvuxen mördarsnigel ovanpå jorden på en av vårliljorna. Hur den kommit dit är en gåta. Fanns den där redan när jag handlade den i butiken ?
Kassarna med liljorna har stått dels inne och dels i förrådet uppe på ett trädgårdsbord och dessutom inplastade. Mig veterligen har jag inga mördarsniglar varken inne eller i förrådet. Usch och fy och usch igen. Det var bara att hämta spaden och utföra vårens första halshuggning.

Nu när jag sitter vid datorn och tittar ner mot växthuset så lyser vårliljorna och narcisserna där nere genom fönstret i växthusdörren - åhh så härligt nu börjar den - trädgårdssäsongen !!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Nej men du så trevligt att det är kommit så långt hos er. Här finns inte tanken ens på att vara i växthuset möjligen att fika då, när solen ligger på. Snön täcker än området runtom och är nog minst 1 dm på gräsmattan. Visserligen är det ganska så bra töväder så det dröjer nog inte så länge till.
    Jag pysslar inne i lägenheten istället och tar med till kolonin senare
    Ha det gott i kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så nydelig skjønt du har pyntet - her var det vår og påske og hageglede som jeg blir både glad av og inspirert av!!Du er flink!!!!
    Tove :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt! Jag trodde att jag skulle hinna med växthuset i helgen men så blev det inte. Har och kommer sortera sten en tid framöver.. men när jag blir klar så kommer det att bli sååå fint :)
    Jag hoppas att värmen kommer i veckan så du och vi andra får möjlighet att inta solläge .
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Åh, så härligt! Jag förstår ditt lyckorus. Finns det något bättre än att få börja vårfixet. När man nästan längtat ihjäl sig efter våren. Det blev toppen med den fina lådan och alla små vårprimörer. Nu hoppas jag att jag ska bli frisk snabbt så jag också får börja röja i växthuset...då börjar livet igen:-)
    Titti

    SvaraRadera
  5. Så fina de blev, narcisserna i den där verktygslådan! Så du har redan flyttat ut möblerna....Ja, det kanske börjar bli så dags!
    Hoppas du får en skön söndagkväll, även om korppen inte riktigt vill som du!
    Kram
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Åhh så fint! Ja nu är våren på G! Det är bara solen som saknas här.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Såå fint - och de små minivattenkannorna är ju bara helt bedårande! Kram Elin

    SvaraRadera
  8. Du är installationernas mästare. Så roligt att du får utlopp för det i växthuset och trädgården. Längtar också efter sol och lite värme. Prognosen såg bra ut inför helgen för Göteborg men det blev bara grå, låga moln. Vilken besvikelse!

    SvaraRadera
  9. Vågar knappt tro på att värmen ska komma, men det låter härligt. Har börjat mjuka upp kroppen så stilla med en stunds daglig nerklippning av perenner.
    Verktygslådan helt perfekt för odling, så hade jag också tänkt om jag snubblat över den på loppis och det blev ju en jättefin installation. Så fint med murgrönelianerna som du lett runt kanten.
    Ha det så skönt nu i fina växthuset!
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Underbart ! Och vackra bilder som vanligt ! Du är verkligen bra på att få till det ! :D Älskar de olika zinkkannorna...och jag kunde inte heller vänta längre...har stor handlat i helgen en massa vårblommor och ska nu plantera dem...njuter av alla färger och dofter och tänk jag kan inte sluta le....:D Hoppas nu att våra snödroppar vill sig och sprider sig till stora ruggar också !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Härlig vårinstallation i den gamla verktygslådan. . . trots mannens förfasning!!
    (Somliga ser ju inte möjligheterna) :-)
    Huu för att halshugga en snigel. . . hoppas du slipper fler!
    Det ser verkligen vårlikt ut hos dig. . . där jag varit i helgen var det fortfarande mycket snö
    och mera vinter än vår!
    Ha en skön vecka!
    Kram/syrran

    SvaraRadera
  12. Vilken vårkänsla att kunna titta ut och se det blomma i växthuset. Riktigt vårit och fin installation. Gillade verkligen att du planterat narcisserna i en gammal kappsäck! :)
    Har du sett länksamlingen "Måndags tema" som jag öppnade idag med veckans nya tema "Favoritkombo"? Du borde komma med där! :D
    /Kitty

    SvaraRadera
  13. "Vårens första installation". Ljuv musik för mina öron.

    SvaraRadera
  14. Oh! that was a cool post.I like it.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa