tisdag 12 juli 2016

Rosenträdgård på Österlen



Besökte rosenträdgård under rosveckan

Under rosveckan 2-8 juli på Österlen var en del privatträdgårdar öppna som Carina och Kristers vackra rosenträdgård i Onslunda. Vi hade tur att regnet höll sig precis när vi besökte trädgården.


Här skymtar Krister i slutet av rosenpergolan tillsammans med en besökare

Lummig och rosig pergola

Paret har bott på platsen sedan 1989 men det är de senaste 10 åren som rosintresset tagit fart. I trädgården finns över 200-250 olika sorter.  Här ser vi den vackra rosenpergolan som kantas av daggkåpa.




Senaste tillskottet i trädgården är det fina lusthuset som byggts av gammalt material.




Flera olika sittplatser finns i trädgården så man kan flytta runt efter hur solen rör sig.




Det stora växtintresset märks överallt och i rabatterna är växterna planterade tätt, tätt.




Claus på besök

På snirkliga gångar rör man sig runt trädgården och den vackra rosenpergolan som dignar av rosor. För några år sedan var Claus Dalby på besök och förevigade trädgården och framförallt rosorna i en av sina böcker. Han kom t.o.m tillbaka flera gånger för att vänta in olika rosors blomning.




I en glasvas på ett av uteborden hittade vi den här fiffiga och vackra "installationen" som väckte vår beundran.




I en glascylinder är ett blad från en ormbunke nedsänkt med en sten som sänke och som håller det vackra bladet på plats. Så enkelt och effektfullt !




Carina och Kristers trädgård är en lummig, grön oas som omgärdas av häckar och plank för att hålla blåsten borta som är så vanlig på Österlen.




I stentrappan ner mot andra avdelningen i trädgården stod dessa gröna träskor lite halvt dold av grönskan.




Optimala möjligheter

Jordmånen på Österlen är helt fantastisk och ger rosorna optimal möjlighet att blomma ut i all sin skönhet. Inser att zon 3 som min trädgård ligger i aldrig kan ge samma möjligheter - ändå köpte jag med mig en ros från Österlen som jag blev helt kär i (visas i ett annat inlägg).

Hoppet är ju det sista som överger en - kanske kan jag hitta (eller skapa) ett mikroklimat någonstans i trädgården som ger just den här rosen (som skall funka till zon 4) bra möjligheter.

På innergården på baksidan av vårt hus som omgärdas av häckar, plank och huskroppar och som ligger i söderläge torde vara den ultimata platsen för ett aktivt rosliv.  Och nu när rosen redan är inköpt är det bara att testa - maken skall bara måla väggen först som den skall sitta mot !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Oj, det är alltså på Österlen man ska bo om man ska lyckas med rosor hi hi! Vilken trädgård! Får nog ta en tur dit framöver, jag har ju inte så långt dit...
    Härliga bilder du har tagit!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Åh så vackert! Verkligen en oas...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Så kul att få kika in hos andra genom dina besök. Mycket vackert. Det finns så mycket att se och besöka på liten yta i Skåne.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Underbart med en egen rosträdgård men hos mig trivs de inte alls :( Trots lerjord..det är väl för kallt..någon gång ska jag göra ett allvarligt försök med rosor som klarar zonen och remonterar för vem vill inte ha rosor i sin trädgård ? Håller nu alla tummar för din nyköpta skönhet !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Helt underbart men det är ju just det som är kruxet att alla vackraste rosorna inte har märket för min zon.Så går det som det går åxå.Nåt år sen tar vintern dom. Men det finns fina som håller zonmåttet hos mig med. Lycka till med din ros.
    Ha en fin mitt i veckan semesterdag i morgon
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Hej.
    Hvor er det smukt og frodigt.
    Jeg kan godt forstå at Claus Dalby gerne vil fotografere hos jer.
    Tak for kigget.

    Hilsen Bente.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa