tisdag 20 september 2016

Inspiration från Stadsträdgården i Örebro



NU blev det av

Som jag skrev i förra inlägget besökte vi Stadsträdgården här i Örebro under helgen. Det är ett fantastiskt ställe som jag brukar besöka flera gånger varje sommar. Fast i år har det inte blivit av - förrän nu.



Vacker blandning

Det här gräset känner jag igen ! Samma sorts gräs som jag har i brandsprutan utanför växthuset.
Så härligt frodigt det blir när man blandar grönsaker och sommarblommor. Nästa år ska jag banne mig plantera någon form av kål i mina rabatter.




Här återkommer gräset tillsammans med dahlior, silverek och mindre träd.




Mitt i parken kommer man till den långa blomstergatan med vidsträckta planteringar av sommarblommor på båda sidor.




Kontrasten mellan den välklippta häcken och den lite vilda planteringen är så vacker och harmonisk.




Torkat bort

Matchande dahlior i rundlar som ser fantastiskt välmående ut. Mina kom aldrig upp i sommar. Förmodligen hade dom torkat i förrådet och tog sig aldrig även om det fanns ögon på dom när jag grävde ner dom.




Kaktusdahliorna är så läckra tycker jag. Är riktigt sugen att bjuda in några nästa sommar.




Laddar om till våren

Så många olika sorter det finns av dahliorna. Enda kruxet är att man måste gräva ner dom på våren och ta upp dom på hösten och vinterförvara dom. Jag har en gammal tvättkorg med barkmull i förrådet som jag brukar bädda ner dom i. Fast i år har jag ju inga att natta för vintersömnen. Det blir till att starta från noll till våren.




Strosar bland sommarblommorna

På blomstergården finns stora planteringskrukor med sommarblommor på sommaren och tulpaner eller penséer på våren. Här är det ljuvligt att strosa omkring. Vid de höga blå klättertornen finns det bänkar så man kan sitta och njuta mitt i all grönska.




Här samsas jätteverbenan med fjärilsbusken och lockar till sig både humlor och fjärilar.




Vill ha

Ljuvligt lågt spretigt gräs tillsammans med somrigt lejongap. När jag ser sånt här gräs som liksom väver sig in i planteringen så fattar jag inte varför jag inte har sånt i min rabatt. Som både fyller upp och mjukar upp.




Gör nytt försök

Har försökt med Jätteverbenan något år och den tog sig nog efter stratifieringen men sen tror jag att jag glömde bort den för allt annat som skulle tas om hand. Får bli ett nytt försök till våren för den är ju fantastisk där den svävar högt över allt annat.




Nytt besök till helgen

Till helgen är det höstmarknad i Stadsträdgården. Då blir det nog ett till besök. Det gäller att njuta av allt så länge det går - och bli inspirerad !

Vill du se hur Stadsträdgården ser ut med all överdådig tulpanblomning nu när det är läge att börja plantera lökar för vårblomningen hittar du det inlägget HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Förstår att du njuter där ,såg också dom fina vårblomningarna ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Åh det ser ljuvligt ut! Älskar speciellt rabatterna med krasse i.
    Så härligt vildvuxet och snyggt på samma gång!

    SvaraRadera
  3. Den är verkligen en juvel i stan. Besökte den ofta förr. Önskar vi hade en här i Falun också.

    Höstkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa