onsdag 28 september 2016

Mina odlingslådor - militära degtråg



Många frågor

Jag har fått många frågor om mina odlingslådor i köksträdgården, både på bloggen och när jag haft trädgårsbesök, så här kommer ett inlägg om dom.

De är alltså militära degtråg som jag hittade på Blocket för ett antal år sedan. De annonserades ut som odlingslådor och det var en slump att jag hittade dom när jag var in och letade på måfå på nätet en iskall januaridag. Det var då som tanken på en köksträdgård föddes hos mig.




Anlade köksträdgården efter degtrågen

Så här såg dom ut när vi kom hem med dom och la upp ett lager på uteplatsen på baksidan av huset. Då var inte köksträdgården ens påbörjad så man kan väl säga att jag anlade köksträdgården efter degtrågen. Det satt t.o.m en etikett kvar med militär anknytning på ett av handtagen. Dom är stålskodda i hörnen och har stått i köksträdgården  i 5 år nu och klarat vintrarna bra. Militära grejor brukar ju ha lång hållbarhet så jag hoppas på åtskilliga år till.


Första sommaren med köksträdgård och odling i degtrågen


Sex blir sju

Sex stycken fick jag med mig hem från Järleskogarna. Sedan ringde ägaren och undrade om jag ville ha en till - klart jag ville. Så sommaren 2012 grävdes det för köksträdgård och degtrågen placerades ut och fylldes med jord och jordgubbsplantor som tidigare växt i pallkragar på samma plats.




Ingen odlare

Jag är ju egentligen ingen odlare utan tycker det är trevligt med kryddor, sommarblommor och tomatplantor i köksträdgården i en salig blandning. Visst blir det lite sallad, mangold, ärtskidor och smultron också men mest odlar jag sommarblommor och kryddor. Då är lådorna idealiska.




Nytt försök

I höst skall jag förbereda jorden för nästa vår och ösa på massor med gödsel. Och vitlöken skall snart ner. Förra hösten ruttnade dom och inte en enda kom upp. Tidigare år har det aldrig varit något problem och vi har haft vitlök hela året efter skörden i slutet av juli. Den blir så mild och god - vitlöken man odlar själv.




Får aldrig veta

Jag gillar de rejäla rostiga handtagen på lådorna och att de medfarna, slitna och lagom djupa. Och att man kan återanvända gamla ting istället för att köpa nytt.

Om dom verkligen har varit militära degtråg eller om de använts till något annat får man nog aldrig veta !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Oavsett vad de använts till är de alldeles underbara och ger hög charmfaktor åt din odling. Förmodligen är det ju bara du som odlar så här i landet, kanske i hela världen.
    En riktig fullträff!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Degtrågen blir man ju väldigt avundssjuk på, de är både rejäla och snygga. Men det är många föremål i din trädgård som passar platsen och ger själ och förankring. Du har öga för det vackra i kombination med funktion. Men jag har faktiskt blivit mer intresserad av "prylarna" nuförtiden (om än försiktigt), tack vare dig och andra som visar hur ni gör. De tillför en dimension.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Spelar nog egentligen ingen roll vad de varit helt underbara är de och så länge de har hållit.Det ser så prydligt och fint ut i din trädgård.
    Ha det gott mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ursnygga och praktiska också - bara det! Tror inte de är så lätta att hitta dock...
    Härliga bilder du bjuder på, en fröjd för ögat denna regniga dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Så utrolig sjarmerende dyrkingskasser :) Passer godt i en så finfin hage :)

    SvaraRadera
  6. Hej Isa!
    Det blev alldeles perfekt med dina tråg.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera
  7. Jättesnygga tråg, vilket kap du gjorde. Vadå inte odlare, jag kan se att du odlar hur mycket som helst.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tänk att "militära degtråg" kan leda till en köksträdgård. Vackra är dom dessutom.

    SvaraRadera
  9. Åh vilken fin köksträdgård du har och så roligt att läsa om hur den växt fram.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  10. Toppenfint och härligt med återbruk! Måste vara bra kvalitet då de håller så länge. Just det vitlöken ska ju ned nu, tack för påminnelsen.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  11. Helt underbara! Passar perfekt som små odlingslådor och roligare än pallkragarna. Grattis till dom:-)
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  12. Jag blir väldigt inspirerad när jag ser era goda idéer för odlingslådor!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa