onsdag 16 november 2016

Pimpa din adventsljusstake med fårskinn



Fyndade stuvbit

Förra året på julmarknaden i Julita fyndade jag en stuvbit av ett fårskinn för 35kr. Trodde inte att man kunde fynda stuvbitar av fårskinn - men det kunde man. Brukar alltid samla på mig lite smått och gott man ramlar över - man vet aldrig när dom kan dyka upp som en idé i huvudet.

Tussen till höger är klipp från får som jag hittade på en annan julmarknad för flera år sedan. En hel liten pappåse för en tjuga som jag använt till att pimpa julkuddar med bland annat.

När jag tog bilden var jag osäker på om jag verkligen skulle våga sätta saxen i fårskinnet eller om jag skulle använda mig av färdigklippet istället.




Efter lite vånda saxade jag till

Jag frågade damen jag köpte stuvbiten av hur det var lämpligast att klippa och hon visade att jag skulle dra ullen åt sidan och klippa från framsidan av skinnet. Så sagt och gjort - efter lite vånda satt jag saxen i skinnet och klippte till små bitar att limma fast runt ljusen på den elektriska adventsljusstaken.




Den ser ju lite kal ut utan band eller annat som mjukar upp intrycket tycker jag. Dessutom vill jag gärna addera något eget till det färdigköpta.




Jag snodde runt de utklippta skinnbitarna runt ljusen och limmade ihop manschetterna i ändarna. Blev väldigt nöjd med det nya uttrycket med ullen som lockar sig runt ljusen.




Frost på rutorna

Det har varit frost i natt så rutorna nere i växthuset var fulla av is som jag skrapade bort för att ljusen skulle synas igenom fönstret. Till advent skall stakarna få lysa upp våra sovrumsfönster. Har en till stake som skall pimpas med fårskinnet.

I helgen när vi var på julmarknad på Färna herrgård såg jag ljusmanchetter i fårull som såldes för 55kr/styck. Då är en stuvbit som räcker till 14 manchetter ett riktigt fynd !




Fynda på närmaste julmarknad ?

Så vill du pimpa din adventsljusstake med fårskinn - kolla på närmaste julmarknad om dom säljer stuvbitar. Man vet aldrig vilka fynd man kan göra !

Vill du se julkuddar jag gjort med decoupage klicka HÄR och julkuddarna adderade med fårklipp klicka HÄR

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Tack till alla som skrivit och vill ha tagetesfröer i förra inlägget - det är så himla roligt att få kontakt med er läsare och få sprida fröer till denna fantastiska blomma!!!DS.

7 kommentarer:

  1. Det är mysigt med ull i allt och så fina de blev på ljusstaken.
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej Isa Så vackert julpynt med ull du gjort och med ull i ljusstaken var ett bra tips!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Tack för det julfina tipset! Nu ska det kollas efter både stakar och ull på nästa runda.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Blir så ombonat med ull i inredning. Ljusstaken jättefin som den är, men när ullen kom på känns det alldeles självklart om lagom juligt. Jag gillar jul utan för mycket rött, gärna inget alls.
    Själva trasslar vi med tre stjärnor till södra gaveln i växthuset idag. Första gången man hänger upp nytt är fattas det ofta förlängningar, dosor och rätt lampor i alla fall här.
    Tack för ulltipset och ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så fint, så fint! Tar till mig idén på stört:) Tack för att du delar med dig... inte bara av tagetesfrön!!

    Ha en skön helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Ohh så fint det blev med fårskinn runt ljusen! Svårt att hitta fårull bara, kanske jag får gå ut i hagen och knipsa lite av baggen hi hi...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa