söndag 4 december 2016

Istället för dörrkrans



Loppade rostig zinkskopa

I går föll äntligen saker och ting på plats när jag upptäckte den här rostiga zinkskopan i en av Nora Diversehandels öppna bodar ner mot sjön under julmarknaden. Under hösten har inte riktigt lusten att skapa kransar infunnit sig. Jag har börjat men aldrig riktigt kommit i mål. I växthuset ligger fortfarande en halvgjord doftande höstkrans och väntar förgäves.




Behöver inte vara en krans

En julprydnad på dörren kan ju se ut på många olika sätt - det behöver ju inte vara en krans. Det kan ju lika gärna vara en rostig sliten gammal zinkskopa som får sig en revival.

Den jättelika rosmarinen står sig fint nere i växthuset och det var bara att galoppera ner och knycka några doftande toppar.




Invaderat köket

Köksbänken invaderades och maken fick komma in i köket på nåder för att koka pasta till lunch.

Mjukt granris hittade jag ju i skogen redan förra helgen så det var bara att gå ut i trädgården och plocka in några grenar att klippa ifrån. Först limmade jag fast en bit oasis i skopan som det gick att stoppa klippet i.




Provhäng i kökshyllan

Här är det provhäng i kökshyllorna. Brysselkål och små rödlökar trädde jag upp på ståltråd med hjälp av en stoppnål och satt fast med små pärlsticks i oasisen.




Det behövdes lite mer kraft för att få igenom nålen i brysselkålen så medan pastan kokade fick maken assistera medan Peter Jöbacks julskiva gick varm i CD-spelaren.




Vägen är målet

Nu fattas bara en liten ljusslinga som går på batteri att stoppa in i botten av skopan som lyser upp. Skopan var jätterolig att skapa även om resultatet kanske inte blev något mästerverk precis. Ibland kan det vara vägen som är målet - att få en stunds kreativitet och skaparanda för att fylla på energiförrådet.

Här fortsätter pysslandet - nu med något helt annat. Och garanterat roligt och påfyllande!

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Himla fin och annorlunda dörrdekoration!
    Ha en bra vecka!
    Kram Luna

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig idé! Blir säkert jättefint med ljusslinga!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  3. Så himla fin!!
    Jessika

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt! Ja vem har sagt att det måste vara en krans,
    när något helt annat kan bli väl så snyggt!
    (Tusen tack för fröna som anlände i fredags!) :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin ide´tänk vad härligt det är med alla dessa människor som kan och vill dela med si av sitt pyssel Visst är det så att det måste finnas inspiration om man ska få till kransarna.
    Ha nu en bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Genast när jag såg din skopa så förstod jag att det skulle bli nåt roligt och annorlunda! Och jag hade rätt... Jag tänkte på min kopparskopa som ligger i ett skåp. Vågar jag hänga ut den på min lägenhetsdörr tro? Sugen blev jag...

    Ha en fin ny vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Så snyggt det blev, en jätte bra ide.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. Du är så härligt kreativ och jag tycker visst att skopan är ett mästerverk och förmodligen den snyggaste och roligaste dörrprydnaden i hela Örebro!
    Fortsatt trevlig adventstid
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Så fint! Känner igen mig i att inspirationen legat lite lågt och jag har också en halvfärdig höstkrans ute i förrådet. Nu fick jag lite ny låga till att skapa något...
    Ha en härlig dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa