tisdag 21 mars 2017

Bland Mårbackor, djungelvrål och en fantastisk loppis



Hur många Mårbacka finns det ?

Jag trodde det bara fanns en Mårbackapelargon som fick kalla sig Mårbacka, men tydligen finns det fler pelargoner som heter Mårbacka. I och för sig har jag ju tidigare stött på både Mårbacka vit och Dronning Ingrid - den danska varianten av pelargonen som har något mindre blommor i ljusare nyans än vår Mårbacka.




Rosa ståndarknappar med rostrött pollen

För att vara en äkta Mårbacka ska den ha rosa ståndarknappar med rostrött pollen. Det har min stora Mårbacka som egentligen är tre plantor som är samplanterade. Den var så när jag köpte den på Plantmarknaden i Lindesberg för många år sedan.




Väntar på växthusliv

Hur många andra pelargoner jag än har så är det alltid Mårbackan som är den stora favoriten. Så lättskött och trogen. Den har sin stadiga plats vid den murade väggen i växthuset och ser alltid ut att trivas från april-oktober varje år.

Just nu står den i köket och hämtar sig efter vintervilan innan det snart är dags att få flytta ut i växthuset igen.


Pelargon Torsång från Barkarö Handelsträdgård


Vrål i  djungeln

Vid helgens besök på Åsby Hem & Trädgård i Hallstahammar fick jag stifta bekantskap med både Farbror Harald och Mårbacka röd. Det var så mycket folk och så lite syre i växthusen och dessutom gav ett odjur med jämna mellanrum upp ett vrål i djungeln där pelargonavdelningen fanns så jag hivade snabbt ner 3 st pelargoner i korgen - här gick det inte att vela och välja om man ville komma ut innan man hade svimmat bland lianerna.


Tulpanpelargon Emma


Omsorgsfullt paketerade pelargoner

Nu lyckades jag undvika lianerna och tog mig till och med genom kassan där kassörskan omsorgsfullt paketerade mina pelargoner så dom skulle klara sig i bilen några timmar. Det blev ett snabbt besök och jag tror knappt maken hann öppna sina medhavda sporttidningar. Vid tidigare besök har jag strosat runt i timmar och njutit.




Hämtade mig på världens mysigaste loppis

Några fler Mårbackor i olika varianter blev det inte (om inte Emma är en variant - minnet är lite dimmigt efter upplevelsen i djungeln). Däremot en ljuvlig pensépelargon som inte gick att motstå.

Sedan hämtade jag andan och återfick energin när vi helt plötsligt hamnade på världens mysigaste loppis med en väldigt trevlig innehavare nämligen hos Ankis fyndbod i Kolbäck. Anki har en riktig skattkammare i sin välordnade bod där man kan göra väldigt trevliga fynd dessutom sätter hon sin egen prägel på boden genom sin personlighet och fantastiska bemötande. Hit kommer jag att åka fler gånger.

Hittade ett trevligt inlägg på nätet med bra bilder där du kan se hela härligheten !

Vad jag hittade ? Det får ni se på en viss balkong på Nordiska Trädgårdar !

Utflykten avslutades hos det allra nyaste lilla barnbarnet, bara lite över en vecka gammal - det absolut bästa med hela dagen. Dessutom hade hennes mamma gjort supergoda allergisanerade chokladbakelser till fikat - tack snälla S och D för den kärleksfulla omtanken !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Åh vilka fina pelargoner. Måste nog ta en sväng till kolbäck och kolla in den där loppisen. Får bli en utflykt till sommaren.
    Ser fram emot att se din balkong! 💗
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Isa, Torsångspelargonen kommer du inte att bli besviken på! Brukar få en varje år av bästa kusin L som bor i Torsång och köper den i Torsångs handelsträdgård när hon vårbesöker mig! Har bloggat om den åtskilliga gånger:)
    Tyvärr kommer jag inte till Nordiska trädgårdar i år heller. Kan inte gå en hel dag på cementgolv längre för min rygg, snyft. Och tyvärr blir jag inte bättre med åren heller... Men jag ser fram emot bilder därifrån och jag hoppas du tar MÅNGA bilder på din balkong!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilka frodiga pelargoner! Tulpanpelargon har jag önskat mig och nu har jag fått några sticklingar. Bladen ser blanka och fräscha ut, det är tydligen en sortegenskap för jag ser att din planta ser likadan ut. Ha en skön kväll/Monica

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga bilder!
    Och barnbarn... Jag har också förmånen att ha blivit mormor
    för några månader sedan till ett älskat litet pyre.
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa