söndag 25 april 2010

Raw Food för alla!


Den här råa äppelpajen är perfekt trädgårdsfika när du får gäster till din trädgård ! Den innehåller bara nyttigheter och även den som vanligtvis inte äter Raw food kommer att falla pladask för den !

Jag brukar servera den med Oatlys havrevaniljsås (passar alla mjölk-, laktos- och äggallergiker).


Deg
4 dl mandlar
1 msk rapsolja eller mandelolja
5 färska dadlar
1 krm muskot, mald
2 tsk kanel
1 nypa salt
1 msk honung

Fyllning:
1-2 äpplen
1 banan
2 dadlar
1 tsk kanel

Garnering:
2-3 äpplen, skivade
ev. kanel, efter smak

1. Kör mandlar i matberedaren tills de har finfördelats
2. Tillsätt olja, dadlar, kryddor och salt. Blanda igen.
3. Tillsätt sedan honung så att du får ihop pajdegen.
5. Kör ingredienserna till fyllningen i matberederaren. Lägg fyllningen på pajdegen.
6. Garnera med de skivade äpplena. Strö eventuellt över kanel.


Receptet är hämtad ur "Raw Food på svenska" av Erica Palmcrantz och Irmela Lilja. En fantastisk bok med otroligt vackra och inspirerade bilder och enkla, tilltalande recept.

3 kommentarer:

  1. Kanon, å va roligt med nåt nytt och det såg jättegott ut. Jag har kopierta och skrivit ut receptet. Tack å kram, Agneta

    SvaraRadera
  2. Hej igen ,hittede ett ytterligare härligt recept hos dig på Borrregårdsbröd. Det här d skall jag tipsa min dotter om. Hon är otroligt intresserad av träning och äta rätt...vårda kroppen! Tack igen! Agneta

    SvaraRadera
  3. Vilket spännande recept! Det vill jag prova, låter väldigt gott och lite annorlunda. Är säkert väldigt nyttigt också ;-)

    Kram Outi

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa