lördag 27 november 2010

Sassa brassa egen mandelmassa !


Det är superenkelt att göra egen mandelmassa till jul ! Och så är det alltid kul att känna att man gjort julgodiset verkligen från scratch !

Ursprungsreceptet från Leilas "a piece of cake" innehåller vanligt raffinerat strösocker. Det brukar jag byta ut mot Mascobadoråsocker istället.

Är lite "allergisk" mot vanligt strösocker och använder Mascobadosockret till nästan all bakning. Dessutom är det både Fair trade och ekologiskt ! Brukar handla just den här sorten på Världsbutiken .. då stöder man också småbönder runt om i världen.

Inbillar mig att det i alla fall är lite nyttigare med alla mineraler och vitaminer kvar som annars försvinner i processen. Dessutom brukar jag ta lite mindre av råsockret än av vanligt socker då det är mycket mer smak i råsockret (fast det är ju en smaksak förstås!).

Du behöver:

250 gr sötmandel
2,5 dl socker


1. Skålla och skala mandeln
2. Mixa mandlarna till ett fint pulver i hushållsmixer.


3. Tillsätt sockret och mixa i 5-7 minuter tills det blir en slät och varm massa. Satsen blir på ca 0,5 kilo.

Tjopp ... så var det klart att använda i olika julgodis ! Lycka till !

Önskar alla en riktigt skön advent !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hej Isa, ja nu blev jag sugen på att göra egen mandelmassa. Har nog gjort det någon gång för länge sen, när barnen var mindre, men sen har det fallit i glömska. Tack för din hälsning, javisst har vi mycket lika intressen, det roliga var att min tös var inne på din blogg och tyckte det var nästan lite läskigt....det kändes som det kunde varit du mamma ! North & South Fair trade ligger i Hjo, inte så långt härifrån. Man brukar kunna köpa deras grejer i Missionskyrkan här. Ett fantastiskt företag !
    Ha en fin lördagskväll/Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. vilken bra idé att göra egen mandelmassa! det ska jag absolut lägga på minnet!
    Ha en fin adventsmorgon!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Det lät så enkelt att till och med jag kan tänka mig att prova. Mandelmassa är ju så gott :)

    Kram, Outi

    SvaraRadera
  4. Oj vad du är duktig!
    Det lät ju som om jag också skulle klara det.
    Tack för tipset.
    Kram meta

    SvaraRadera
  5. Klart att man skulle göra…. så mycket bättre och godare. Har väl gjort någon gång förr när jag tänker efter fast med vitt socker.
    Tack för påminnelsen.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  6. Tack för den fina beskrivningen av hur man gör egen mandelmassa. Det vill jag absolut prova.
    Kanske man skulle försöka göra sådana där toppar...

    Ha en skön julvecka!
    Märit

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa