torsdag 2 juni 2011

Pysslar och donar utanför växthuset och längtar efter en blåsfri dag !


Visst är det en konstig vår vi har ? Känner inte riktigt igen vädret ...med blåsväder och kalla vindar. När hade vi en blåsfri dag senast ?!

Tog i alla fall chansen idag att flytta ut lite växter och "pyssla och dona" lite utanför växthuset. Tur att getingarna som tidigare svärmat i korgstolen bestämde sig för en annan boplats ... dom blev lite snarstuckna om man kom i närheten !

Den gamla rostiga järnsängsgaveln fick tillfälligt flytta in bakom korgstolen .. den är en bonus som fick komma med hem från resan till Falun när vi fyndade gamla trädgårdsmöbler ...  får se om det blir en "blomstersäng" av den så småningom ... eller en dagbädd !


Ja, krukor behöver jag i alla fall inte sakna på ett tag ... hihi...kom ihåg att fyndlådorna på auktion kan innehålla mängder med små lerkrukor och vara ett riktigt klipp för en liten slant !

Det samma gäller gamla rostiga trädgårdsredskap som grepar, spadar och krattor om du gillar den stilen. Tror jag gav 60kr för 3 st (en syns på bilden). 

I år blev det lite andra sommarväxter i de stora olivkrukorna vid växthuset. Krukrosorna drabbades av mjöldagg eller något under våren inne i köket och fick respass. Istället fick rosa pelargoner, flerfärgade tobaksblommor i lime/rosa, verbena i rosa/vitt, palettblad som jag fått av en vän, rosa surfina samt lite hängande och vällande växter flytta in.

Fjolårets krukros som jag jordslog i höstas, grävde jag nu upp och den fick nytt bo i krukan framför olivkrukan i år.


Idag känns det som om det här hörnet är det enda hörnet i hela trädgården som inte är i kaos ! Vi håller på och sätter häck vid uteplatsen och där var det bara kompakt lera i backen så det ligger presenningar ute på gräsmattan med all uppgräven lera på som väntar på att forslas bort. Med en make med pollenallergi som inte tål blåst så tar det lite tid i den här väderleken !

Visst är det en intensiv tid just nu både med jobb och trädgårdsliv ... dessutom börjar man känna semestervittring .. även fast det är några veckor kvar till midsommar ! Tyvärr blir det inte många besök ute på andra bloggar just nu ... jag tittar in igen så snart tiden och kraften är tillbaka ..

Såg också att besöksräknaren tagit klivet över 30.000 besök !! Tack snälla för alla besök ... det känns jätteroligt att så många har hittat hit ! Hoppas du hittat något som inspirerar och varmt välkommen att titta in igen !

Trevlig helg alla !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Du har så fint! Jag instämmer i det där om blåsten. den får gärna fara vidare nu.

    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin vrå du gjort vid ditt växthus. Ser verkligen inbjudande ut att sitta ner i korgstolen. /Camilla

    SvaraRadera
  3. Tack för din komentar inne hos mig. Jag gillar verkligen din blogg och alla dina fina idéer med gamla ting blandat med vackra blomster.
    Ha en bra kväll, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Jo det blåser lite för mycket, fast just idag mekade jag damm och då var det skönt att myggen blåste undan. Fina fynd du gjort, men vad gör du med alla gamla redskap? Man hinner ju inte slita ut dem precis, fast man är idog:)

    SvaraRadera
  5. Vilket mysigt hörn du skapat dig...=)
    Håller med dig vad det gäller blåsten.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Jösses, så fina bilder jag hittar här hos dig! Jag ÄLSKAR ditt underbara växthus!!! Auktioner är något jag också gillar så vi verkar ha samma smak...

    Jag kommer gärna på besök igen! Ha en skön helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa