måndag 24 oktober 2011

Lyckan är som fjärilar, kommer och går i livet !

Lyckan är som fjärilar
kommer och går i livet



Sök inte efter fjärilarna
och skyll inte på trädgården om de saknas
Kliv ner från din balkong
och rensa bort ogräset
Odla nya frön
och vattna var dag
En vacker dag får du se grodden
och sedan plantan
Vattna vidare
Snart kommer knopp och blom
och fjärilarna
återvänder till din trädgård, ditt liv

Lycka är som fjärilar
kommer och går i livet

Sök inte efter lyckan
och skyll inte på världen om den saknas
Kliv ner från den hållningen
och rensa bort missnöjet
Odla nya tankar och ta de steg som krävs
Träna flitigt
En vacker dag ser du resultatet
Sträva hängivet vidare
Snart får du se fjärilarna,
tillfredställelsen och glädjen,
återvända till trädgården, ditt liv.

Ge akt på din trädgård, ditt inre
Ge akt på ogräset,
missnöjestankarna som tar över tillvaron
Ge akt på din balkong,
missnöjet som begränsar möjligheterna
Ge akt på dina frön,
tankarna som styr utvecklingen
Ge akt på dina plantor,
känslorna som formar personligheten
Ge akt på träningen,
handlingarna och reaktionerna
som avgör din karma,
själens eviga räkenskapsbok

Lyckan är som fjärilar
kommer och går i livet
Lyckan är som fjärilar
stannar aldrig i sinnet

Ge akt på ditt inre
Bli trädgårdsmästare
Var livets ständiga trädgårdsmästare

Den här dikten hittade jag i en bok på mitt nattduksbord, "I det sista regnet" av Janesh Vaidya. Jag tyckte den var så fin med trädgården som en metafor för livet och att vi blir det vi tänker och att lycka är det där korta, korta ögonblicket som dyker upp och lika snabbt försvinner igen ... precis som fjärilarna!

Jag tror jag fick den här boken på den stora inspirationsdagen jag var på i våras .... lycka att ha den oläst nu i höstmörkret .. ser fram emot att krypa ner under täcket och hugga in på den !

Ha det så gott !
kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med om att dikten var jättefin.

    Trevligt med bokläsning under höstmörket.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej! Tycker din blogg är superfin och speciellt alla fina bildkollage. Jag har precis startat en trädgårdsblogg men är så urusel på detta med datorer så jag har fullt sjå med att få ihop enklaste layouten!Har du några bra tips hade jag blivit jätteglad! Annica

    SvaraRadera
  3. G r a t t i s
    på födelsedagen!
    Ha en jätte härlig dag!
    Kram syrran

    SvaraRadera
  4. Det var en vacker dikt och många tänkvärda ord.
    Kan förstå att du gärna kryper ner under täcket o läser mera...;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Fin dikt!
    Har tittat runt hos dig nu, det var ett tag sedan jag hälsade på och jag måste säga att du är så kreativ så man nästan blir avundsjuk!! Kransarna är verkligen jättefina och jag förstår att du bara vill göra fler och fler. Sedan måste jag lyckönska dig till det fina reportaget. Vilken lycka att få dela med sig av sin dröm till andra!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Fin dikt och vacker illustration. Har du haft många fjärilar hos dig i år? I "min" minneslund fanns mängder av nässelfjärilar i somras, men inte så många andra arter som det var förra året.

    Nu ska jag se mig om lite, för det är så oerhört länge sen jag tittade in hos dig.

    Kram Outi

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa