lördag 28 april 2012

En försmak av sommar i växthuset !



Nu har pellisarna fått flytta in i växthuset ! 

Fick ärva ett gäng efter min mamma förra sommaren och det var kul att se vilken färg det var på blommorna, att dom tog sig efter omplanteringen i höstas och överlevde vintern i förrådet !

Sen hade jag ett gäng som jag beställde som sticklingar i fjol från Odla.nu ... tyvärr dog 5 st i vinterförvaringen men Appelblossom är på väg att börja blomma och doftpelargonerna växer för fullt så det är kul !

Det var härligt att dona och stöka i växthuset och göra plats för sommaren .... fikonträdet har plockats fram ur förrådet och apelsinträdet står på tur att flyttas in ...



Tillräckligt varmt nu ?!

Har inte vågat ställa ner dom tidigare ... men nu känns det som att solen värmer tillräckligt även om det fortfarande är kalla vindar ... visst är det ett konstigt väder vi har ... VAR ÄR DEN VARMA SKÖNA VÅREN ??!!

Sådderna täcker jag med fiberduk på nätterna men det behövs nog egentligen inte ... men men ... det känns bra att stoppa om dom till natten !

Förvirrade penséer !

Ut med er !

Penséerna som stått inne i växthuset fick nu maka på sig och  flytta ut ... så sommaren skulle få all plats där inne ! Dom tittade lite anklagande på mig med sina små ansikten, böjde på nacken och såg ut att fråga:

" Du kan väl inte mena allvar ?? Kastar du ut oss i den här blåsten med störtregn som kan komma när som helst !"


Japp sa jag ... nu är det dags att härdas ... det är här ute ni hör hemma. En ny årstid är på väg ... och behöver plats att växa sig frodiga innan det är deras tur att lämna boet, precis som ni gör nu!




Tuffa överlevare !

Krukan med murbräckan blev kvar i växthuset i höstas ... och överlevde vintern ... det gjorde däremot inte krukan som flagnade. De små krukorna med citrontimjan klarade sig också igenom vintern på stengolvet.. små tuffingar ... kanske ska jag "glömma" fler växter till hösten i "rätt" sorts krukor då naturligtvis!

Den sibiriska vallmon blev kvar ute i sin kruka och den gör nog skäl för namnet för den inte bara överlevde vintern .... nu är den full i knopp också !


Snart, snart är även vi igång !

Åhh vilken skön helg  ... oavsett vädret ... att bara trädgårdera och hämta kraft ! Idag har jag sovit nere i däckstolen i växthuset ... så skönt ... och nu har vi ett halvår med trädgårdsliv framför oss .. underbart !!

Än har vi inte börjar med vårprojekten ... men snart, snart är även vi igång !! Det är så roligt att följa alla projekt som pågår för fullt ute på bloggarna nu ... vilken inspirationskälla ... och så mycket fint ni gör !!

Ha en riktigt trevlig helg !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Riktig sommarkänsla i dina bilder idag. Tänk sån skillnad det gör med eller utan pelargonier :-)

    Lät mysigt med tupplur i växthuset...

    Kram

    SvaraRadera
  2. ALltid lika fint hos dig.

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  3. Helt underbara bilder och känsla. Blir glad när jag läser ditt inlägg :-)Hoppas morgondagen blir lika underbar!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vackra vackra bilder, nu blev jag sugen att flytta ut mina också. Har kastat ut lite pensèer jag också från växthuset idag, det börjar bli för varmt för dom nu!
    Ser fram emot en härlig dag imorgon igen! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk fin färg på dina pelargoner! För att inte tala om din fina blåa kruka!
    Jag har precis tagit in till växthuset min ny(?!)inköpta fläkt(från i höstas...) som ska gå igång med lite värme vid 10 grader...hoppas den fungerar inatt!
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  6. Vilken pelargonlycka:). Och vad fint penséarrangemang med det rostiga. Du får till det så mysigt och fint.
    Härligt inlägg om maskarna:).
    Så fina bilder!!!
    Ha en fortsatt skön helg, hoppas solen skiner på dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilket positivt, fint och härligt inlägg! Man blir glad att läsa och se bilderna:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Du må tro att jag suger i mej av dina härliga bilder! Och stjäl idéer hej vilt:) Snart är iglasningen klar till mitt Glädjehus... kan knappt vänta!

    Njut!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Jösses vad fint du har det - så mysigt. Härliga bilder, härliga färger o härliga inlägg. Det kan inte bli bättre!

    SvaraRadera
  10. Såg att du vunnit en bok, GRATTIS! Och tack för härliga bilder! Det ser alltid så underbart rofyllt ut i ditt glashus.

    SvaraRadera
  11. Så underbara bilder!!!!
    Önskar dig en härlig Valborg!
    Nu ska jag ut i finvädret och fixa i trädgården.... finns det något bättre?
    Stor Kram
    Sofia

    SvaraRadera
  12. Tittar in som hastigast och önskar dig en fin Valborg och en underbar början på blomstermånaden Maj!
    Kram Raina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa