tisdag 12 mars 2013

Rara ärtor med växtkraft !



Tänk att det kan finnas så 
mycket växtkraft i en liten torr ärta!! 

Nu har jag också blivet biten av ärtflugan att odla ärtskott på fönsterbrädan i väntan på vår och sommar. Har ju sett på andra bloggar hur ni odlat ärtskott och blev så sugen på att prova. Det var ju lätt som en plätt !

Bara att stoppa ner ärtorna i jorden, vattna och strö över lite jord så de rara ärtorna knappt syns och sedan är det bara att hålla sådden jämnt fuktig och vänta på att groddarna ska sticka upp sina gröna små huvud vilket tar några dagar.


Efter ca 10 dagar ser ärtskotten ut så här !


Alltid en odling på gång !

Jag har odlat mina ärtskott på fönsterbrädan i köket där solen ligger på och där det driver på bra. Ärtskotten är jättegoda att klippa över pastan, salladen eller mackan. Tänker omgående sätta på en till omgång så det hela tiden finns en liten odling på gång !

Såg förresten en speciell sålåda för ärtskott hos Tant Grön där ärtorna ligger helt synliga utan jord och hämtar näring i vattnet under med rötterna som växt ut. Lite överkurs kanske, det går ju bra med vilken butt eller kruka som helst !



Smakrika blad i en smakrik sallad !

Det händer ju att man hittar utväxta vitlökar i kylen. Dom brukar åka ner i en kruka med jord hos mig. Sedan kan man skörda bladen som kommer upp i en sallad så småningom. En smakrik jättegod sallad !

De "riktiga" vitlökarna ligger redan i jorden i köksträdgården och gosar sig sedan i höstas. Det är en rikedom att få skörda vitlök i höst. Så mycket godare än köpta i butik !

Ha det så gott alla !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Tänk så mycket gott det går att odla på ett så enkelt sätt.Kanske skulle ta och prova det där.Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, skotten ser mycket aptitliga ut på din fina bild...

    SvaraRadera
  3. Och så luktar ärtskotten så gott också. Inte som luktärtor förståss med de luktar friskt och de luktar sommar.Jag skulle nog prova jag med men....
    Ha en fin fortsättning på veckan.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Nu kom jag ihåg att jag satte vitlök i höstas...härligt att se fram emot. Nu har jag lusläst om ert växthusbygge igen :-) Det ger mig så mycket inspiration.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt tips! Det måste jag prova!
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Jag misslyckades faktiskt med ärtskott i fjol! Men får nog göra ett försök till, det är ju så krispgott:)

    SvaraRadera
  7. Och snyggtär det!! Ska genast prova, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  8. Goda och snygga är de ! Och vi behöver så väl de där vitaminerna just nu :-) Jag brukar sätta ner vanliga lökar, gula och röda, som börjar grönska också i en kruka med jord, blir finfina lökringar av blasten. Vilka fina mormorsrutsdynor du virkat ! Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa