söndag 12 maj 2013

Dubbelblommande gul skönhet !



Skulle ha satt fler !

Nu har tulpanerna börjat slå ut i landet runt huset. Satt ca 100 lökar i höstas av sorterna Monte Carlo och Purissima. Kunde lätt ha satt några hundra till ... men det får bli ett höstprojekt i år istället!

Den gula dubbelblommande Monte Carlo visade sig vara en riktig skönhet !




Den vita enkelblommande Purissima matchar Monto Carlon perfekt med sin gula botten som också anas utanpå tulpanen.




Det är jag som bestämmer !

I solskenet ser man hur solens strålar reflekterar den vita tulpanens gula botten och även att den vita tulpanen har en aning av gula strimmor i kronbladen.

Det här landet var tidigare ockuperat av bergsklint som fortfarande gör sina försök att återta makten ... men då är jag snabbt där med rensjärnet ... har gett mig den på att det är jag som skall bestämma vilka som skall bo här!




Sommarblommor som sällskap !

Nu senare på eftermiddagen när solen gått i moln har tulpanen nästan fått ett annat utseende. Precis när dom kommit upp fick alla tulpaner en giva blodmjöl, dels för att hålla rådjuren borta (som jag inte sett på över ett år!) och dels för att få en bra start på blomningen.

I det här landet skall tulpanerna få sällskap av sommarblommor i gula, orange och vita toner som ringblommor, kryddtagetes, orange gullskära, vit rosenskära samt vita löjtnantshjärtan. När tulpanerna vissnar ner tar det andra över .... fast nu hoppas jag tulpanerna blommar länge när de är så försenade !

Ha det så gott alla !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder på tulpanerna. Jag tror att jag har den enkelblommande som du har. Du har lyckats fånga den så fint när solen lyser igenom kronbladen. Det låter fint med dina planteringsplaner.

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  2. Monte Carlo och Purisima har jag också men mina ligger efter dina. Satte dom förra året och det ska bli spännande att se hur många som kommer tillbaka.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härligt med alla tulpaner som börjar slå ut nu!
    100 lökar låter som en idé att ta efter i höst.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Låter som en underbart rabatt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag håller också tummarna för att blomningen ska bli lååång :) Tulpantider är det bästa som finns!

    Ha det gott! / Carolin

    SvaraRadera
  6. Åhh! så vackra de dubbelblommande är,ska försöka att komma ihåg det till hösten ;)
    Fina bilder!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa