fredag 20 november 2015

Plötsligt var världen svart vit



Plötsligt händer det

I går morse hände det - jag fick nästan en chock när jag drog upp rullgardinen i sovrummet. Utanför hade världen förvandlats under natten. Tänk att man blir lika förvånad varje år när det händer. Plötsligt var hela trädgården inbäddad i ett mjukt, fluffigt vitt snötäcke. Tänk så annorlunda allt blir när stora, vita flingor faller ner och färgar bilden därute till svart/vit.

Hmm, Alpviden hade jag ju tänkt att vi skulle gräva ner innan vintern. Och det är högst oklart om krukan är frosttålig så det blir att tillbringa vintern antingen i växthuset eller i förrådet för den här kraken.




Och här stod jag och band kransar i förra inlägget - i en helt annorlunda värld som var färglagd. Banne mig om inte sekatören och andra redskap fortfarande ligger där dolda under snön på planteringsbordet. Typiskt mig att bara lämna allt när jag blir trött!




Det står lite grejer lite överallt i trädgården. En del får stå kvar och trotsa kylan och snön. Dom här pallarna står nog pall för lite vinter!




Skatorna härjar

Den sista korgstolen från konstrottinggruppen skall plockas in under helgen i växthuset. Havrekärven skall jag också flytta på. Har inte sett några småfåglar på den än - däremot uppskattas den högt av skatorna som gärna tassar runt i korgstolen och pickar smulor. Nu har jag ju ingen leksaksorm liggande som skrämmer bort skatorna utan nu huserar de fritt både framför växthuset och i köksträdgården.




Favoritkrukorna står tömda och övergivna vid den gamla pilen. För inte såå länge sedan var de fulla av liv.



Livet som pågår

Måste ju avsluta det här inlägget med en bild full av liv, grönska och vackra blomknoppar. Att det finns en färgglad värld bortom den svart vita som vi nu befinner oss i. En värld som går till vila och där lugnet sprider sig även om världen i övrigt brinner och känns otrygg, orolig och osäker.

Yngsta sonen är just nu bosatt i Frankrike, en bit från Paris. Utanför hans dörr fortsätter livet med lördagsmarknad där bonden tar med sina höns och säljer sina alldeles färska ägg direkt till besökarna. Livskvalité i sin allra bästa skepnad. Det är sånt vi behöver nu. Mänskliga möten och en förankring i det vanliga livet som pågår.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Stämningsfulla bilder.Så vackert allt blir med ett snötäcke på! Här kom inatt
    ett 20cm snötäcke och man är alldeles bländad av hur ljust och fint det blev ute.
    Men det är välkommet efter alla dessa mörka dagar vi haft.
    Fin helg! /h.Malin




    SvaraRadera
  2. Så vackert det blir när snön lägger sig som ett fluffigt täcke. Längtar efter att snön ska komma hit. När jag vaknade upp så hade trädgården haft besök av gubben Frost. Vackert men inte som när snön kommer :)

    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  3. Hei:)nå har jeg kost meg
    med å bla i bloggen din<3
    legger meg til som føller
    for dette vill jeg se mer av:)
    klem Eli:)

    SvaraRadera
  4. Visst blir det fint med snön som bäddar in allt i vitt. I år hann jag få in och ordning på det mesta. Några pynt fick vara kvar avsiktligt, sånt jag tidigare år tagit in. Nu har växterna gått i vila och även jag från trädgården...fast lite vintersådd ska jag ägna mig åt;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Nydelige vinterbilder! Sjarmerende med alt hagestæsjet som delvis er gjemt under vinterkåpen!

    SvaraRadera
  6. Väldigt vackert med första snön och när den lägger sig på ris och saker. Inte alltid vi får snö här, men när det ser ut så får ingen gå och förstöra med fotavtryck. Jag är en riktig snöpolis.
    Och så funderar jag på om det kommer att gå lika bra att fota mot mitt kommande växthus som ditt, eller om lackat aluminium kommer att blänka för mycket... är rädd för det, tyvärr.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Ja vad snabbt det gick från höst till vinter, Vi var nästan insnödade idag.
    Rättare sagt vi var insnöade. Härligt det låter där i Frankrike hos sonen din.Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa