måndag 22 februari 2016

Charmiga vårblommor



 Charmigt skimmer

Under veckan har jag köpt vårens första vårblommor som vivor, rara primula, vita pärlhyacinter och luftig fjädersparris. De söta små primula fyndades till extrapris just nu och jag föll för de vita med charmigt skimmer av ljusgrönt runt det gula ögat.




Allt radades upp på köksbänken när keramikskålen skulle fyllas upp till prydnad på bordet när allra nyaste lilla barnbarnet i Norge skulle döpas. Naturligtvis är skålen fyndad på loppis och återanvänds.




Primulan fick lite överhäng på kanten övervakad av pärlhyacinten i samma nyanser medan fjädersparrisen fick stå för det skira gröna.




Trångt på bänken

Det var trångt på köksbänken bland blommor, köksmaskiner och tårtrecept. Mellan blomplanteringar bakades också chokladmoussetårtor med kladdkaka i botten som blev en riktig nostalgitripp tillbaka till när mina egna barn var små. Numer bakas det väldigt sällan i det här huset på vanligt sätt eftersom jag är så allergisk.




Det blev en skir och ljus plantering med bara vita och gröna nyanser toppad med lite gult.




Satt även i ett ljus i blomsterskålen. På middagsbordet vid dopet satt vi ett högre ljus och det blev väldigt bra när det var tänt tillsammans med alla andra ljus på bordet. Har tyvärr inga bilder från det.




Krukor från Steninge

Slutligen fick de blommor som blev över flytta in i likadana vita krukor från Steninge som jag hittat på antikmarknad. En sort jag börjat samla på. Charmigt retro.

Nu är vi tillbaka i vardagen igen efter en väldigt trevlig helg i Norge. Så härligt när alla samlas, umgås och äter middag tillsammans toppat med barndop i kyrkan där 5 st bebisar döptes. Och även om det är mysigt med hotellfrukost så går ingenting upp mot en stilla frukost i soffhörnet i mitt eget hem - ja, det skulle vara frukost i växthuset då!

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Det förstår jag att den uppsättningen blev lyckad på borde. så fint det blev. Härligt med dop, jag missade ju mitt med sängläge så kan det gå i bland.
    Ha nu en bra vecka och njut dina fina blommor. Får nog leta reda på lite jag med
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Härliga primula..:) Jag älskar ju vita blommor också så din fina grupp faller mig bra i smaken :) Jag har fullt sjå att hålla liv i de jag själv köpte för några veckor sen vill ju så gärna kunna plantera ut dem i trädgården sedan påtal om återvinning precis som med pärlhyacinterna !
    Ha en bra ny vecka !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Vilken superfin plantering du gjort. Så vårligt och fräscht, en sådan fjädersparris vill jag också ha, så snygg. Låter som du haft en toppenhelg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så fin din dopkruka blev! Vita blomor är ju bara så snyggt!
    Tack för dina fina kommentarer hos oss, isa. Jag har haft flunsa och därefter blivit vansinnigt trött och ur gängorna och inte haft att orka och svara och kommentera. Då har dina kommentarer värmt i eländet!

    SvaraRadera
  5. Så lustigt - PRECIS en sådan låg, bred kruka med smalare hals tänkte jag i går att jag saknar. Började till och med fantisera om en med flexibel öppning så att man kan få ner plastkrukor hela men sedan kan dölja dem, hihi. Din var verkligen supersnygg, liksom planteringen i den!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Snyggt, fint och vårfräscht! Läckert!
    Må så gott

    SvaraRadera
  7. Så fina krukor du börjat samla på. Dom har jag inte lagt märke eller sett tidigare! Brukar alltid titta lite extra efter vita krukor på loppisar:) Själv samlar jag på vita Rosa Ljung sen många år.
    Fint arrangemang du gjort!! Mina primula är på sista versen ...hade tänkt försöka hålla liv i dom så att jag kunde sätta ut dom, men men...
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  8. Älskar den stora skålen! Vill ha en sådan!
    Vilken härlig kombination av växter. Primulan är så vacker och vårig, sparrisen tillförde en luftig och snygg grönska medan pärlhyacinten var riktigt pricken över i. En sån ska jag fixa själv senare när vi har lite närmare våren också.
    Tusen tack för inspirationen!
    /Kitty

    SvaraRadera
  9. Du borde vara med i min länksamling "Måndags tema"! Denna vecka är temat "Vitt"! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att du kom med! :) Du får gärna länka så dina läsare hittar den. Det är ju inte så många länkar ännu, när samlingen är så pinfäsk, men det tar sig! Om du kolla i första temat "Kontraster", så finns det bilder att låna om man vill. :D
    /Kitty

    SvaraRadera
  11. Så roligt att få pynta bordet med så fin grupp! De måste ha blivit väldigt glada.
    Borta bra men hemma bäst. Jag längtar efter den där lilla kaffestunden ute i lusthuset, eller på trappan, eller i växthuset, eller i köket eller....
    Allt gott!
    Milla

    SvaraRadera
  12. Det är så härligt nu, när vår blommorna börja dyka upp i affären, inte bara våreld.
    Jag var ute i går och införskaffa lite påskliljor i kruka, dom har inte kommit så långt så det tar nog ett tag till innan dom slår ut, man blir så glad av att se dessa fina blommor.
    Ha en fin dag

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa