torsdag 14 april 2016

Mitt underbara växthusliv



Abstinens hela vintern

Att leva växthusliv betyder så otroligt mycket för mig. Hela vintern är en enda lång abstinenstillvaro innan våren kommer och man får flytta ut och börja LEVA igen. Det är så mycket olika saker jag använder växthuset till.

Att duka upp middagar gör vi väldigt ofta under säsongen - att äta här ute ger liksom en till dimension till livet. Utomhus fast inomhus ändå. Ett trevligt ställe att umgås på. Att sitta länge och tala om livet i knarrande korgstolar.




Yogar och stirrar genom växthustaket

Så fort det går åker yogamattan ut på tegelgolvet och toppad med ett fårskinn går det jättebra att köra ett yogapass även om tegelgolvet är kallt långt in i april/maj. Det är magiskt att ligga på teglet och stirra rakt genom växthustaket och se fåglarna segla där uppe på himlen.

När jag stänger pardörrarna blir det alldeles tyst här inne - bara klockan hörs med sitt tick-tack, tick-tack. Växthuset blir en egen liten värld. Precis samma känsla jag upplevde i farmors ombonade kök när man var liten.




I vilstolen

I vilstolen i hörnet sjunker jag dagligen ner och vilar, filosoferar, läser, slumrar, drömmer, tänker, fikar, löser korsord och livsfrågor och laddar batterierna. Har funderat på att ta in en säng men den tar mycket plats och jag sover skönt i vilstolen också.




Pysselbord

Jag pysslar mycket i mitt växthus. Då är det bra med ett bord från loppis som man kan dra ut på båda sidor så man kan bre ut sig. När energin tar slut kan jag lämna allt framme och sedan är det bara att gå ut och fortsätta när energin är tillbaka igen - jätteskönt.

Har vi har gäster kan vi få plats upp till 10 personer runt bordet. Maken brukar ha kick-off med sin arbetsgrupp på jobbet härinne. Det brukar vara uppskattat med en så annorlunda miljö. Det har till och med hänt att vi haft vinprovning med en sommelier för en mindre grupp.




Vid snickarbänken kan vi både duka upp en buffé och plantera växter. Det är bara att skura rent emellan. Här är det oftast rörigt med krukor, jord och växter. Precis som det ska vara.




Långfrukost äter vi alltid i växthuset under semestern och helger under sommarhalvåret. Härligt sätt att börja dagen på med porlandet från fontänen och dofterna från köksträdgården.




Med pardörrarna öppna har man direktkontakt med köksträdgården som ligger på ena sidan av växthuset.




På våren drar jag upp kryddor, tomater och sommarblommor i växthuset.




Alla möbler i växthuset är köpta på loppis eller på Blocket. Lite slitet och själfullt passar växthuset som mestadels är byggt av gammalt material.


Klicka gärna på bilden så får du upp den i större format


Massor med ljus

På sensommaren när de mörka kvällarna inträder tänder jag ljus överallt och fortsätter att njuta.

Nu hoppas jag att de kalla nätterna snart är slut så man kan börja idka växthusliv på riktigt.  Längtan är STOR nu !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Kan bara instämma - växthuslivet är fantastiskt. Nu "inreder" jag inte lika mycket som du men det jag gör tillför verkligen och jag försöker också fånga en "känsla". Jag beundrar verkligen din stilkänsla.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. So beautiful, I love! Have a nice Day, Patricia

    SvaraRadera
  3. So beautiful, I love! Have a nice Day, Patricia

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och text, för en kort stund är jag i lugnet i ditt växthus och känner pulsen gå ner. Tack!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer till fullo i din lovsång till växthuslivet. Ha de gott!

    SvaraRadera
  6. Men vilket underbart växthus du har, förstår att du längtar efter ditt växthusliv! Precis ett sånt skulle jag kunna tänka mig att ha,....jag blir rent ut sagt avundssjuk!! ;)

    Kram och må gott, snart i ditt fina växthus!
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt. Helt enkelt ljuvligt och fantastiskt! Den sista bilden är så fin - ljusen får verkligen hela rummet att framträda ännu mer. Ett rum för själen och sinnet.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Det är stort och helt underbart ditt växthus förstår att du bara älskar att vara där, det skulle jag med göra. en fika där smakar inte alls fel och stilla samtal om livets alla mödor. det du skulle smaka bra. Mitt växthus är inte alls så stort men jag gör så gott det går och vi firade ju Jul där.
    Ha det så gott i morgon är det fredag
    Kram meta

    SvaraRadera
  9. Känner igen mig till fullo - livet får verkligen en annan dimension om man får vara ute fast inne under glas. Nu ska jag snart plocka bort bubbelplastväxthuset och ställa i ordning hos mig, så att även jag kan börja njuta i mer ordnade former :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  10. Jag förstår din längtan, ert växthus ses ut så härligt och trivsamt <3

    SvaraRadera
  11. Jag hade gärna flyttat in i ditt växthus :-) Ser ju så mysigt ut, och vilken ro med en klockas ticktack. Önskar dig en härlig helg i ditt fina krypin. Kram /Carolin

    SvaraRadera
  12. Vilket underbar växthus du har och du har inrett det så fint, jag förstår alldeles att du vill vara där så mycket det bara går, en härlig miljö för själen.
    Önskar dig en trevlig helg

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa