fredag 3 juni 2016

En välfylld köksträdgård



Det är så här jag är

Vaaaa grejor du har överallt! utbrast äldste sonen på besök förra helgen när vi stod i köksträdgården och inventerade de italienska tomatplantorna.

Jaaa, sa jag dröjande och tittade mig omkring med sonens ögon. Det har jag.

Så nu ska jag försöka att plocka undan lite grejor. Det går sådär. Det är så här jag är. Jag kan liksom inte hejda mig när jag ser en rostig zinkhink eller en vilsen vattenkanna som söker ett nytt hem.



Använder allt

Det mesta kommer ju faktiskt till användning - det måste jag säga till mitt försvar. Som de upp och nervända konservburkarna som jag släpade hem från en pizzeria nära mig. Nu växer spenat och kryddor i burkarna. Och inne i växthuset frodas basilikan i värmen.




Kryddmagidoft

I går planterade jag en fantastisk buskbasilika från odla.nu "Magic Blue" i de blå återvunna hinkarna som doftar magiskt. Tre små plantor i varje kommer att ge buskig och blommande kryddmagidoft i köksträdgården i sommar !



Rikligt med ringblommor

Gullskäran jag sådde i den runda zinkbaljan jag fyndade på loppis här i vår kom aldrig upp så jag tröttnade på att vänta och planterade de sista Linnétagetes istället och sådde rikligt med ringblommor runtom - med betoning på rikligt. Dom har redan börjat visa sig så nu finns det hopp igen.




Livet är bara så härligt ibland !

I olivburken som jag fyndat på jobbet växer egenodlad persilja och i Leksandsburken har kryddtagetes flyttat in.

Idag har det varit olidligt varmt och till slut kokade hjärnan på jobbet så siffrorna hoppade jämfota av överhettning och hamnade lite varstans. Då var det skönt att ta lunch med nygrillad kyckling som kocken på jobbet fixat och sedan kom maken och hämtade upp till en underbart skön massage i ett svalt källarutrymme som är världens mysigaste SPA. Och nu väntar några lediga dagar -  alltså ibland är livet bara så härligt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Haha, du och jag, Isa! Vi kan bilda klubb, för jag tänker precis likadant.
    Kanske därför jag gillar dina trädgårdsbilder så mycket. ;-)
    Skön helg på dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Ja, hos mig finns det loppis-och- bra-att-ha-grejer lite överallt....
    Ibland blir jag så trött på mig själv och rensar och försöker minimera grejerna, men efter ett tag ser det likadant ut igen.
    Bara att inse att jag inte är minimalist, utan en lump och loppistant av rang.
    Ha en finfin helg Isa.
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig i det där med mycket grejer. Speciellt på våren då snavar man över saker här hos mig.Men sen är de som bortblåsta hihi då är de fulla med blommor och då ser det riktigt trevligt ut precis som hos dig.
    Ha nu sköna dagar i solen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Det är som hemma hos mig! :D
    Här odlas det också i konservburkar och alla möjliga kärl! Gillar den trevliga känslan som uppstår när man gör stilleben av gamla prylar...
    /Kitty

    SvaraRadera
  5. Men du är väldigt bra på att ordna ett trevligt blickfång av dina saker och då ser det bara mysigt ut.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Allt du gör och allt du inspirerar till kan aldrig få oss att tycka att du har för mycket! Det finns ju bara en Isa! Brassa på... vi hänger med på allt från rostiga hinkar till uppochnervända plåtburkar. Och vi suckar av beundran över dina arrangemang och planteringar... med ett stänk avund. Suck! Fortsätt du med dina härliga påhitt...

    Nu njuter vi allt vad vi orkar!
    Solkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. En alldeles underbar röra och helt i min smak. Det är så det ska vara - mycket på gång, huller om buller, glädje och kreativitet!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  8. Haha känner också igen mig. Använder mig av det mesta men på ett sätt som det inte var meningen från början. Jag hade arbetskollegor här hemma igår och de häpnade över vad jag hade saker och kommit på grejer lite överallt i trädgården. " Här skulle Ernst trivas" vad det en som sa. Ska jag ta det som en komplimang? Jag gjorde det :)

    Önskar dig en skön ledighet

    SvaraRadera
  9. Ja mycket grejer har du, men det är få som kan få det att se trevligt ut. Jag tycker det blir rörigt fort. Jag har inte den där blicken för det som du har. Så kör på .. för att du kan och för att du vill och för att inspirera oss andra.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  10. Hej, det ser virkelig godt ud med væggen af pallerammer - super ide
    Tak for inspirationen
    Annette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa