måndag 12 september 2016

Smart sätt att föröka kärleksörten



Tur att örterna finns

Tack och lov för Kärleksörten och Sköldpaddsörten som räddar upp blomningen i rabatten den här tiden när nästan inget annat blommar. Ingen av mina dahlior kom upp i år - ändå hade roten ögon när jag grävde ner dom. Mystiskt. Så rabatten känns väldigt tom nu när inga dahlior blommar. Då är det tur att örterna finns !




Gillar kärleksörten bäst i det här stadiet - det knoppiga där man bara kan ana färgen på blommorna.




Snyggt mot staketet

Gillar också att färgen på båda kärleksörten och sköldpaddsörten gör sig så fint mot det vaniljgula staketet. Det gör inte den ljusblå/blekgrå Martornen som vackert får flytta ut från rabatten. Vet inte hur jag tänkte när den fick flytta in.




Kanske att den gjorde sig väldigt bra i små buketter som i fjol. I år har den torkat när det varit så torrt i rabatten. Får leta upp en annan plats åt den tror jag.




Bra kombo

Sköldpaddsörten levererar alltid och kommer pålitligt i augusti/september. Dessutom är den en bra kombo med silveraxet "Brunette" som äntligen börjar ta sig och snart blommar. Ser fram mot doften !

Vill du veta hur du kan föröka Kärleksörten på ett smart sätt skall du kika in till Nina med bloggen "Min Eden". Hennes inlägg hittar du HÄR - dessutom med förföriskt vackra bilder på kärleksört !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ja ibland blir det lite fel (hos mig rätt ofta också!)
    Kärleksörten är vacker, tror jag ska plantera några i höst...
    Önskar dig en solig och vacker dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Sköldpaddsört är en favorit hos mig för sitt raka, stabila växtsätt och långa blomning. Betydligt mer anspråkslös än färgkusinen, solhatten Magnus.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  3. Hihihi..kul att se att du också har Sköldpaddsörten i kombo med kärleksörten :) Ja,jag kan bara hålla med :) Men här blommar höstastern, solhattarna och de senaste floxen fortfarande och som sagt jag väntar också på Höstsilveraxet :D Gillar de pålitliga gamla perennerna.Fyra av mina övervintrade Dahlior hade över levt och planterades ut men nu grävde jag upp de små buskarna som ändå inte hinner blomma:( De hamnade på komposten !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa