söndag 18 december 2016

Fröpåsarna trillar in



Förförd av nya skönheter

Jag skulle ju inte ha några fler fröer eftersom jag redan hade så många i frölådan, men när nyhetsbrevet från Impecta damp ner i inkorgen med årets nyheter var min föresats som bortblåst.

Villigt lät jag mig förföras av en ljuvlig kornvallmo Mother of Pearl i lenaste pasteller som dovt antikpurpur, pastellrosa och åsklila med silvriga inslag. Alltså den godingen kan få flytta in på livstid hos mig - vilket den kanske gör eftersom den lätt ska sprida sig som vallmo brukar göra.


En annan sort av basilika från sommaren 2016 med lila blomstänglar, buskbasilikan Magic Blue

Basilika - så lättodlad och doftande

Efter det fanns det ingen återvändo - fingrarna dansade vals över tangenterna. Gurkört måste jag ju ha i köksträdgården till sommaren och Basilika som jag älskar - gärna vackra sorter som Blomsterbasilika Floreal Spires Lavender och Purpurbasilika Rosie. Kompakta plantor med vackra lila blomstänglar och aromrika blad.




Basilika kan ju bli riktigt höga, buskiga och med blommande spiror som den här Thaibasilikan jag drivit upp i växthuset sommaren 2016. Härligt att plocka av några stänglar att sätta i en doftande bukett.


Anettes fantastiska köksträdgård

Vill också ha frodiga tomatamplar

För min inre syn såg jag amplar med frodiga körsbärstomater precis som hos Anette med bloggen Rost och rädisor så körsbärstomaten Red Profusion som är en tidig och vädertålig sort och F1 Sweet'n Neat Lemon Sherbet som också är en kompakt kruktomat med mycket söta och saftiga små tomatgodingar klickades snabbt hem.




Fler skönheter förpackade på påse

Luktärten Spencer Wiltshire Ripple med vitschatterade blommor med vackra strimmor fick mig också på fall och en tidigblommande lågväxt Rosenskära som Cosimo Red-White funkar alltid. Rosenskärans vackra toner gör sig så fint till vårt vaniljgula staket.

Lite annat smått och gott halkade också med som vintersallat Verte de Cambrai att dra upp inne i vinter. Daggsalvia Strata med sina silverfärgade spiror och blålila småblommor och bedårade Jungfrun i det gröna Mulberry Rose med sina tvåfärgade blommor i rosa och vita nyanser med dillikt finflikigt bladverk.

Nu har frökatalogen kommit på riktigt också i brevlådan. Håller som bäst på att gå igenom den för man vet ju aldrig - kanske har jag missat någon riktig liten blomstrande skönhet!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Tack för alla fina kommentarer i förra inlägget - hoppas vi ses på Nordiska Trädgårdar i vår DS.

5 kommentarer:

  1. Ja, inte kan man motstå nya fröer inte. Fick Impecta-katalogen häromdagen men har inte börjat blättra i den ännu. Det får bli jullovsnöje. Den otroligt söta vallmon på framsidan av katalogen, som ju du också beställt, kommer säkerligen hamna i min varukorg också.

    Ha en fin fjärde advent!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Ja svårt att motstå oavsett vad man föresatt sig. jag har provat Mother of Pearl och några andra liknande sorter. De är tyvärr inte lika spridningsvilliga som man önskar, inte hos mig iallafall. Det var oförskämt få frön i den påse jag köpte. Önskar dig frö-framgång med alla påsarna.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Vilka poetiska färgbeskrivningar!Känner igen det där, det går inte att motstå trots att man vaje höst tänker att nästa år ska jag hålla igen. Jag brukar samla frö för STA och får sedan 30 andra fröer för en liten slant. Tänkte jag skulle skippa det den här gången, men icke. Jag skyller på att fröna behövs till trädgårdskurserna;)

    SvaraRadera
  4. Lykke! Blir så glad av frøposer. Gleder meg til å bestille fra Impekta....katalogen ligger klar. Ha det fint og god jul! Klæm

    SvaraRadera
  5. Härligt! Har också börjat se efter frön, men då på frösidan på fb. Har en hel del egna liggandes också.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa