tisdag 13 juni 2017

Många skall det va

I hinkarna till höger växer isop i olika färger


Maffigt skall det va

Jag gillar ju att fylla stora kärl med massor av egenuppdragna sommarblommor. Många skall det vara. Maffigt blir det. Som här med zinktråget i köksträdgården fyllt med Gyckelblomster som breder ut sig. Dessutom är det billigt och det gillar ekonomen (dvs jag).




Spräckliga toner

De verkar bara må bra i regnet och sträcker upp sina små ansikten mot skyn. Alla blommorna ser olika ut i spräckliga toner i gult och orange.





Hela bordet kläs in

Satt omkring 10-12 plantor tillsammans i tråget. De kommer säkert att klä in hela bordet framåt sensommaren. De är redan på god väg. Ljuvligt.




Gillar skugga

På bordet i köksträdgården är det skugga större delen av dagen vilket den här växten trivs med. Det är först efter ca kl. 16 på eftermiddagen som solen når runt och det stora trädet i tomtgränsen skuggar bra när solen är som hetast annars badar resten av köksträdgården i sol. Och nu när det regnar så mycket trivs nog Törstige Fredrik riktigt bra på sin plats !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Oh ja, så maffigt det är när det är MYCKET i krukor och baljor!
    Gyckelblomster var ett nytt namn för mig, men den ser verkligen härlig ut, så tack för tipset!
    Må så gott i det gröna!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Tack för täta och inspirerande inlägg! Jag har sällan haftinspiration( eller tid) att så ettåringar men denna vår sådde jag de fina Linnetagetesfröna jag fick av dig, tack så mycket, och några andra sorter. Har just skolat ut dem och väntar på blomsterprakten. Här i Umeå är vi just emellan hägg och syren just nu, ljuvligt! Kram och ha det bra! Barbro

    SvaraRadera
  3. Du har ju redan nu så maffigt! Törstige Fredrik hade jag på 80-talet minns jag och hade ingen aning om att det är Gyckelblomster! Då visste man inte vad plantorna hette, förutom de vanliga.

    Må gott i denna ljuva sommartid! Och tack för fina kommentaren om min novell, jag blir så glad!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa