onsdag 6 maj 2015

Beroendeframkallade god raw glass !

Hittade receptet på nätet någonstans - tack till dig som uppfann det !

Återvinn gamla övermogna bananer !

När man tar en paus i trädgårderandet kan det ju sitta bra med lite ny nyttig energi - varför inte prova en supergod krämig raw foodglass ? Den här har blivit en favorit som bara blir godare och godare för varje gång jag gör den och är helt klart beroendeframkallande. Dessutom återvinner man gamla övermogna bananer. Skala, skiva och frys in i portionspåsar så har du alltid en ingrediens klar till din råa glass !




Superkrämig hallonglass :

  • 2 dl cashewnötter (blötlagda i 2-3 timmar men inte längre)
  • 2 dl frysta hallon 
  • 2 dl frysta bananbitar
  • 1 dl cocosmjölk = 1 dl riven cocos + lite mer än 1 dl vatten. Kör i mixer och pressa genom en nötmjölkspåse ( går bra med en bomullspåse man gör saft och sylt i).
  • 0,75 dl Agave eller honung
  • 2 msk cocosolja
  • 3 msk Lúcuma (hoppade jag över)
  • 20 droppar flytande Stevia med vaniljsmak (hoppade jag också över)
  • 1 krm äkta vanilj
  • 1 liten nypa himalayasalt
Gör först cocosmjölken. Använd gärna ekologisk cocos som bidrar med mer smak och krämighet. Häll i din ursköljda blender. Tillsätt Agaven + cashews och kör i en halv minut. Tillsätt sedan övriga ingredienser och kör tills du har en fluffig glassmet. Häll i en behållare med låga kanter ( då fryser glassen fortare och det blir mindre isbildning). 

De senaste gångerna jag gjort glassen har jag faktiskt inte fryst den eftersom det är så mycket fryst i den ändå. Serveras den på en gång är den godast alldeles nygjord när den är riktigt krämig och kall - mumsfilibabba !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS1. Jag använder ICAs basicserie av frysta hallon och det har gått jättebra. Vad jag förstått är det utländska frysta hallon som kan vara smittade som man skall koka först. Det parti hallon från Serbien som serverades de gamla i Ljungby och som man tror var smittat säljs inte i butik. DS.

PS2. 20150511 är det konstaterat att det var smittade hallon som låg bakom epedimin i Ljungby. Dessutom kollade jag på ICA-förpackningen och dom frysta hallon jag använt kommer från Serbien så nu känner jag mig lite villrådig. Det borde stå på förpackningen om man måste koka dom först och vilka man kan använda frysta tycker jag. DS.

6 kommentarer:

  1. Det lät ju mumsigt och NYTTIGT också! Energi behövs nu när man gräver och påtar i trädgården...
    Receptet ska jag absolut testa - tack snälla!
    Kram till dig i vårvädret,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Det där var nåt för oss glassälskare som jag är. Det receptet kommer med till kolonin låter ju perfekt när man är sugen och inte har glass hemma.Tack för det
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Isa! Det låter supergott men jag hoppas att du har läst i tidningarna att tre människor just dött av att äta frysta hallon som inte var kokade först...!! Vi vill ju inte vara utan dig och din fantastiska blogg!!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Hej Elin !

    Ingen fara - än får ni dras med mig och min blogg !
    Se mitt PS om frysta hallon !
    Kram och tack för omtänksamheten !
    Isa

    SvaraRadera
  5. Detta låter ju supergott och nyttigt. Inga tillsatser, inga mjölkprodukter och sötman bestämmer man själv. Kan ju inte bli bättre. Ska givetvis testas.
    Tack för receptet.
    Anette

    SvaraRadera
  6. Detta låter riktigt smarrigt. Ska testas.
    kul med nya recept.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa