måndag 10 april 2017

Balkongen på Nordiska Trädgårdar



Växterna först

Har nu landat efter sex dagar på Nordiska Trädgårdar och började med att ta hand om alla växter som farit lite illa i värmen. Det är ungefär som när man växte upp och var i stallet. Man tog alltid hand om hästen först när man kom tillbaka efter en ridtur. Sadlade av, borstade, kratsade hovar och vattnade, sedan kunde man ta hand om sig själv.

Fast det var väldigt skönt att plocka med pelargonblad och vattna törstiga växter idag på fm. Avkopplande och tyst att landa i mot det ständiga bruset på mässan. Ungefär som en meditation.




Kom tidigt med gott om tid

Det har varit en väldigt rolig upplevelse att få möjligheten att skapa en balkong på trädgårdsmässan. Att få uttrycka sig och visa upp sig och förhoppningsvis inspirera med sin balkong. Att det fanns plats även för en vanlig trädgårdsnörd med små resurser.

Vi anlände vid lunchtid på tisdagen och började bygga. Vi hade gott om tid och allt flöt på eftersom vi var 3-4 st som hjälptes åt. Sedan kunde man fixa lite detaljer under onsdagen innan själva mässan öppnade på torsdag morgon.




Klätterstöden plockades ihop

Sänggavlarna som stått i trädgården som klätterstöd till sommarblommor plockades in i garaget redan i höstas och de andra delarna letades fram bakom växthuset. Den gamla järnsängen skulle få huvudrollen på balkongen. Textilierna hade jag redan samlat på mig under flera år och de används flitigt i växthuset och inne i kökssoffan vintertid.




Den prickiga klänningen hittade jag på Myrorna. Pallen och dörren är loppisfynd liksom mamelucker och linne på strecket.




Populär katt

Den sovande betongkatten i fotänden på sängen var populär - det var många som pekade och kände på den. Det är en bloggvän som gjutit den (tyvärr har jag glömt vilken).

Mormorsfilten har jag virkat på hela vintern och är egentligen en filt till senaste lilla barnbarnet.




Danskt porslin

Ett stort tack till danska GreenGate som sponsrat all porslin till den teedrickande balkongen. Älskar deras vackra mönster, färgsättning och utformning på koppar och kannor.




Blomsterbänkar och växter

Blomsterbänkarna kommer från Hasselfors Garden som egentligen var vita från början och som jag målat i matchande färg till dörr och textilier. Rönne Trädgård har ställt upp med växter och tulpaner på lök som hållt sig så bra hela mässan. Så fina pelargoner och växter.





Rakel Rask fick en egen liten miniatyrträdgård i en låda med både lyxigt badkar (lånat av syrran) och solstol att vila i efter allt trädgårderande.




Fick många att le

Rakel bidrog också med fyndiga texter och härliga motiv som fick många besökare att le.

Tror jag skall behålla sängen som säng och ställa ut den i trädgården att vila i. Kände mig sugen flera gånger under mässdagarna att bara krypa upp i den och ta en tupplur. Skall bara skaffa en riktig skiva i botten - under mässan löste vi det provisoriskt.




Tack till alla som besökte balkongen

Fönstren är kvar sedan växthusbygget och tapeten sedan vi gjorde om sovrummet. Dörren är ett blocketfynd som vi använt som bord i trädgården.  Den vackra lampan till höger har min fina barndomsvän Å bidragit med som också varit med att både bygga och riva balkongen och agerat bollplank under planeringen. Ovärderlig hjälp av både henne och hennes man. En annan barndomsvän B kom söndagen innan mässan och band tulpanknippen, packade porslin och löste en hel del huvudbry.

Det har varit så roligt att se alla besökare som stannat till vid balkongen, som läst, pekat och fotat med sina mobiler. Det har varit det bästa betyget balkongen kunde få - stort tack till er alla !

Det kommer fler bilder från andra vackra balkonger i nästa inlägg - bl.a från den trevlige grannen som vann juryns pris !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Hittade en Youtubefilm som odlings-TV tagit från balkongen som du kan se HÄR DS
PS2. På SvD hittade jag bilder från alla balkongerna - se HÄR DS.

10 kommentarer:

  1. Den balkongen skulle jag gärna vilja vila i! Vacker, sinnlig och spännande, med Rakel Rask i lådan som kikar fram! Vilken upplevelse du fått vara med på! Nu blir det nog vila för dig ett tag framöver? Eller? Att uppdraget gett energi har jag förstått... och säkert ännu fler idéer, de som du är så bra att förmedla till oss från din trädgård. Redan har jag sett saker som jag hoppas kunna använda mig av på min balkong!

    Ha en vilsam måndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så kul att det blev av å så trist att vi inte tog oss dit. Jättefina bilder men jag har ju iaf sett den i verkligheten ;-) Bra jobbat!!!
    Kram Helli

    SvaraRadera
  3. Sååå jätteroligt att vara med dig på din resa med uppdraget BALKONG på Nordiska Trädgårdar. Det gjorde du galant. Allt välplanerat och det ser ut som ditt växthus, vilket var tanken.
    Tack! Saknade dock våra vänner från barndomen som inte kom fram.

    SvaraRadera
  4. Det var så fint, så fint, så fint! Även om grannen fabror grön hade en trevlig balkong, tyckte jag du skulle vunnit. Vi röstade på dig, men många röstade nog på den blå balkongen också, floristernas. Vem vann publikens pris?
    Roligt att få historien bakom alla saker. Du har så mycket fint i samlingarna.
    Hade sett fram emot att träffa dig en stund, men syntes inte till på fredagen när vi var där.
    Bra jobbat på alla sätt!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Det er nogen dejlige farver du har valgt til din udstilling, og så mange søde detaljer. Tapetet er også smukt, jeg har beundret det tidligere på din blog. Det kunne have været morsomt at se udstillingen LIVE.

    SvaraRadera
  6. Så vackert, mysigt och genomtänkt. Underbar. Förstår att det var en upplevelse på många sätt.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Hej Isa!
    Jag gillade din balkong, den var så inbjudande. Hade gärna sträckt mig ut på sängen och vilat en stund. Milda fina färger.
    Så olika design på alla, och många härliga idéer.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Amei essa varanda. Linda e inspiradora e quem está a aproveitar é o gatinho.
    Bjos tenha uma ótima semana.

    SvaraRadera
  9. Tack söta du för att du visar bilder!Du fotar lika inspirerande som du trädgårderar :) Jag besökte i år mässan ihop med en bekant med dåliga ben, så det var mycket som vi missade. Till den mindre hallen orkade hon inte alls tyvärr...

    SvaraRadera
  10. Ohh så fint Isa. Verkligen en känsla av Isa.
    Tyvärr var jag inte på mässan iår för jag låg i influensa. Men jag är så glad att jag har klarat av 10 år i rad. Man får väl vara nöjd.
    Fast jag saknade allt lite att inte vara där.
    Tack för allt fint du visar.
    Skall kolla in filmerna också.
    Fortsatt skön påsk till dig.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa