lördag 12 mars 2016

Kryddodling i gamla konservburkar eller finn fem fel

Bild tagen på en av utställningsbalkongerna på Nordiska Trädgårdar 2014

Medelhavsodling

Tycker det ser så härligt ut med medelhavsväxter eller kryddor i gamla konservburkar och har tänkt väldigt länge att jag skulle göra ett besök hos den lokala pizzerian för att fråga efter burkar att odla kryddor i köksträdgården i sommar.




Tog mod till mig

Häromdagen hade jag chansen när jag slapp cykla från jobbet, tog mod till mig och stegade in. Först tittade pizzabagarn frågande på mig och förklarade sedan att det mesta de fick kom i hinkar men sedan erinrade han sig att de nog hade burkar i förrådet som var halvtomma som de kunde tömma men jag fick diska dom själv.




Finn fem fel

Absolut sa jag. Så de tömde burkarna och kom ut med en stor kasse och räckte över. En jättekasse som jag aldrig hade kunnat cykla med.  Lycka kände jag när jag stegade ut från pizzerian med dyrgriparna dinglade i kassen. Ända till jag kom hem och plockade upp dom på diskbänken vill säga.

Det är exakt samma sorts burkar som på bilden som jag tog på trädgårdsmässan här i stan i fjol. Kanske har dom varit på samma pizzeria och tiggt burkar. Eller också är det här en sort som man öppnar i botten. Så faller lusten på och du vill ha konservburkar att odla i, i sommar,  och väljer en pizzeria kan chansen/risken vara stor att du får en svårläst text på burkarna.

Kanske blir det en snackis i köksträdgården i sommar med upp och nervända burkar för kryddorna lär ju inte bry sig -  inte är dom läskunniga heller !

Nu laddar jag för Mellon i kväll med att digga till bidragen sittandes framför datorn och försöka uttala Kizunguzungu .... inte helt lätt men man blir väldigt glad av låten!

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Smart idé att fixa burkar på pizzerian!
    Gillar den där masseffekten som blir när alla burkar är likadana. Läckert!
    Ha en fortsatt skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Ja, varför öppnar man i botten? Hmm ska spana efter snygga burkar på Martin Olsson, sedan får man väl fixa fest på det som burkarna innehåller;) Lite Meze kan jag ju kalla det. Bjuda många får man göra för burkarna är ganska stora och man vill ju ha några stycken.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul med lite färg på burkarna till de gröna örterna.
    Kram Kristina (i mellosoffan)

    SvaraRadera
  4. Häftigt men inte min stil då . Alla kan ju inte va lika.
    Och han gjorde det Frans sjukt bra kille kommer att gå långt,
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa