måndag 21 mars 2016

Rostig påsk med lila inslag



Stod i köksträdgården och planterade

Idag ilade jag ut i trädgården efter en ihållande hagelskur. Det var faktiskt oväntat skönt ute så jag bestämde mig för att stå i köksträdgården och plantera istället för i växthuset. Penséer var inhandlade sedan tidigare och väntade i växthuset, sedan kompletterade jag i matvarubutiken på hemvägen från jobbet med hyacinter och små påskliljor. Tänk så lätt det gick att cykla uppför sista backen hemåt när cykelkorgen var full med växter och en stund i trädgården hägrade.




Älskar dom här rostiga baljorna som jag hittade på loppis i höstas. Till min stora lycka fanns det två stycken i olika storlekar.


Hjärtat i bakgrunden är gjord av tvinnat gräs från fjolårets luktärtor

Ramlade över rostig tupp

I helgen har jag varit i mina hemtrakter för en jättemysig helg tillsammans med barn och barnbarn och vid ett besök i Orsa Saluhall ramlade jag över den rostiga tuppen. Han har två spjut som man sticker ner i jorden så han står stadigt - dessutom är han rostig !




Rostig påsk med lila inslag

Hos mig blir alltså påsken rostig med inslag av lila hyacainter ( som jag hoppas hinner slå ut) och penséer. Lite gult blir det ju också men inte så det dominerar. Några gula småväxta påskliljor och lite gult i penséernas små näpna ansikten räcker långt för mig. Då kan man fortsätta att ha dom även efter påsk.




Råddar om till påsk

Till påsk kanske den här installation har vandrat runt i trädgården och hittat en annan plats. Tycker det är kul att rådda lite och framsidan behöver en uppfräschning efter vintern. Och snart väntar några efterlängtade lediga dagar i trädgården !




Skrek i falsett efter rullande tåg

Under helgen fick jag en ny erfarenhet när tåget jag skulle gå på i Borlänge i torsdags kväll plötsligt började rulla och åkte iväg. Eftersom det var så många som klev av fanns det ingen chans att ta sig fram i lämmeltåget. Dessutom försökte jag hitta min vagn. Nu vet jag hur det känns att skrika i falsett efter ett tåg som rullar och se det försvinna i fjärran. Det var ingen på tåget som kollade på perrongen innan dom åkte. Det skulle inte förvåna mig om det blev någon kvar på tåget också som skulle gått av och inte hann.

Som tur var, var jag inte ensam om att missa tåget. En kvinna till var lika förtvivlad och förbannad som mig. Dessutom visade det sig att hon också skulle till Orsa. Som tur var gick det ett senare tåg. Vi fick nya sms-biljetter av SJ och jag fick skjuts av min nya bekantskap och hennes man ända fram till porten efter en väldigt trevlig tågresa där tiden bara försvann för vi hade så mycket att prata om och gemensamma vänner visade det sig.

Att jag kom fram några timmar försenad gjorde inte så mycket när det blev ett så givande möte med en annan människa. Man vet aldrig vad som kan hända när man skall åka tåg. Fast en sak vet jag - nästa gång skall jag slänga mig på första bästa vagn. På SJ sa dom att är man inte på tåget på avgångstid får man skylla sig själv. Vad som gäller när tåget är försenat sa dom däremot inget om.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

PS. Hos Drömgården hittar du fler inlägg på temat "Inför påsken" DS

17 kommentarer:

  1. Mycket fint att se hos dig i Påsk. Gillar både rost och de blommor du planterat. Hoppas du slipper snön på dom , den är visst på väg hörde jag ikväll. Lite väl onödigt tycker jag. det där var inte trevligt med tåget. Brukar alltid tänka "tänk om jag inte kommer med" Undrar hur jag ska göra då. Hemska tanke.Tur att ni fick det trevligt tillsammans ändå.
    Ha nu en skön Påskvecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fint du har pyntat!
    Önskar dig en skön och förhoppningsvis solig påskhelg!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Fint och härligt påskigt! Och de rostiga krukorna, vilket fynd!
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Härliga planteringar! Det är verkligen vår hos dig nu med penseer i krukorna! Här säljs de inte ännu heller! :)
    Snyggt och enkelt, jag gillar själv att dekorera för våren, en att ha någon hint som antyder påsk. De prickiga fjädrarna är jag så förtjusta i, kanske du såg att jag också hade använt dem?! ;)

    Vilken förargan med tåget, men det blev ju riktigt lyckat ändå!
    /Kitty

    SvaraRadera
  5. Tjusiga arrangemang! Jag nöjer mig med lite blommor inomhus. Det är fortfarande ganska kallt ute, kring noll just nu.

    SvaraRadera
  6. Så fina påskplanteringar. Jag tycker om din stil <3

    SvaraRadera
  7. Så fint med dina påskarrangemang och rost funkar alltid :)
    Näe tåg är inget att lita på, alltid strul eller så går dom inte alls...
    Härliga bilder du bjuder på Isa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Så fint du fått till det nu igen!! Gillar verkligen de rostiga sakerna ochc naturligtvis blommorna också:)
    Önskar dig en fin påsk!

    SvaraRadera
  9. En jättefin påskinstallation blev det ! :D Jag har också en förkärlek för lila vilket syns i dagens blogginlägg ;) Vem har sagt att påsken måste vara gul ? Men håller med om att man måste ha lite gult i alla fall :D En jättefin tupp hittade du också ! Jobbigt med tåg som går ifrån en :( Då måste väl ändå kolla perrongen tycker man...! Hm...sånt gör mig arg ! Hoppas nu att du får en riktigt skön påsk !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Ååhhhhhh...så superfint! <3 älskar de rostiga
    baljorna...vilket fynd!
    GLAD PÅSK på dig!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  11. Hallå där!
    men oj vilken tågresa!!
    men inget ont som inte för något gott med sig heter det ju...;)
    Vilka fina planteringar...
    jag har smugit i gång lite hemma med och nu vill vi ju verkligen ha sol o värme så vi kan vara ute mer.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  12. Vilka fina planteringar, och Tuppen tyckte jag var så fin.
    Jag har gått på gult och vitt i blå krukor, man tar vad man har, det blev lite mera livat i trädgården, med nya blommor.
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  13. Jättefint Isa! Blir alltid så sugen på att pyssla och dekorera och göra fint när jag besökt din blogg!
    Så dumt med tåget....men som du säger, oväntade möten kan vara väldigt trevliga och värdefulla!

    SvaraRadera
  14. Hi there! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

    SvaraRadera
  15. De rostiga baljorna är underbara. Hm. Tänk om man skulle ha ett sånt tema utanför växthuset iår? Tja, det tål att tänkas på.
    Förargligt med tåget. Å andra sidan verkar du ha träffat på en trevlig människa. Så kanske allt var meningen?
    Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  16. Åker aldrig tåg nuförtiden fast jag bor vid en järnvägsknut. Irriterar mig mest på att bommarna kan fastna ner i 10-15 minuter ibland och då kan man lätt missa en planerad tid.
    Tur att det löste sig för dig i alla fall och alltid roligt att träffa nya trevlig människor.

    Underbart påskigt hos dig och jag tycker så mycket om att det inte lyser gult utan mer diskret. Här känns det som att jag inte kan komma runt det gula eftersom de syns på långt håll och det är vad som behövs på flera ställen hos mig, men det är under tyst protest.

    Ha det så gott och Glad Påsk
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Som vanligt gör du det sååå fint, Isa! Vilket fynd att hitta de rostiga baljorna, dem skulle jag också ha slängt mig över! Ha en skön påsk med mycket trädgårdspyssel!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa