onsdag 30 mars 2016

Yes dom överlevde och vinnaren är



En högväxt dam i växthuset

Jag har två stycken klematis planterade i växthuset vid den höga stegen som går ända upp till nock. Planterade dom våren 2014. I fjol var första sommaren som Andromeda på bilden blommade. Hon blommar tidigt under maj och juni fast den här bilden är tagen i början av juli 2015. Den här damen kan bli hög om hon trivs - upp till 8 meter.




Jag klippte ner båda växterna helt och hållet våren 2015. Och lite tanigt var det med återväxten. I september såg dom ut så här. Väldigt långt ifrån det jag drömde om.




Har fått 5 istället för 500

Den andra klematisen är en Sweet Sommer Love - en småblommig skönhet som levererar doftande blomknoppar långt in i oktober. Den kan bli helt översållad med blommor. Det har jag ju inte sett än. Förra året tror jag att det blev 5 stycken att glädjas åt. Så i år tänkte jag att jag får plantera något mer vid stegen ... någon ettåring med växtkraft så det blir lite fart.




Mycket benmjöl skall dom få

Till min stora glädje såg jag i dag att mitt i det bruna rasslet hade dom slagit ut små bladknoppar - överallt. Så i år kanske dom kommer med växtkraft. Nu skall dom pysslas om och få rikligt med näring och någon nedklippning blir det inte tal om. Klematis tycker mycket om benmjöl sa en kolonist när jag frågade hur hon kunde få så fina klematisar. Mycket benmjöl vill dom ha, sa hon.




Det hade ju varit väldigt härligt med en riktigt blommande stege i växthuset i sommar !




Och vinnaren är ..

Nu har vinnaren dragits i utlottningen av boken Blomsterglädje. Och vinnaren är Myrica Andersson med bloggen Myricas Pyssel. Stor Grattis till dig ! Maila mig din adress på isastradgard@hotmail.se så skickas boken till dig direkt från förlaget.

Tack till alla som deltagit och för alla vänliga kommentarer som gör mig så glad. Håll utkik på bloggen - det kommer snart fler utlottningar !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Tack för tipset om benmjöl till klematis, det ska jag ta till mig. Jag tycker att de är lite svåra men det beror nog mest på att jag har för torrt hos mig. Men skam den som ger sig, i år ska jag lyckas ;-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bloma den har! Hoppas den tagit sig och får er kraft iår! :)
    Det är alltid sådan glädje när man ser de första livstecknen på klematisarna!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Hvor er her bare hyggeligt - skøn inspiration

    SvaraRadera
  4. Det är ju så härligt när man ser att de kära som man har lever. Lyckliga du.
    Grattis till vinnaren också
    Ha det gott i slutet av veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Det gäller att ha tålamod och kunna vänta. Det syns att i år blir det sprutt på klättrarna, sanna mina ord!
    Grattis till turgumman Myrica som vinner fina boken!

    Ha det vårgott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Det blir nog en riktig fart på dina klematisar i år! Fin kombination på snygga stegen! Nu ska jag leta på benmjöl och mata mina också...Tack för tipset!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Jag har också clematisen `Sweet summer love´, och den är verkligen svårflörtad.
    Min blommade först efter två år med några blom i oktober ifjol.
    Benmjöl får alltid pionerna men har aldrig gett det åt clematisarna, det
    ska de få i år. Tack för tipset!
    Fin bild med stegen och clematisen!
    h. Malin

    SvaraRadera
  9. Vilka snyggingar! Ja, de kräver nog lite omsorg med vatten och mycket gödning. Jag känner precis som du. Först har jag helt gett upp på dem och sedan blir jag glad för varje liten blomma. Fast förväntan är att få ett helt hav av blommor;)
    Kram

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa