tisdag 14 mars 2017

Snart dags att så kryddtagetes



Förutsättningarna är bättre nu

Nu är det snart dags att så kryddtagetes som jag inte vill vara utan i köksträdgården. Försökte att så den redan i januari men trots värmelampa så blev det bara sytrådar som kom upp så det var lika bra att vänta till i mitten av mars istället då förutsättningarna är bättre.



Får bara vara i köksträdgården

Det är bara i köksträdgården jag vill ha den. Där kan man liksom go all in när det gäller tagetes, krasse och ringblommor. Jag sätter oftast 6 plantor tillsammans för att få plantan riktigt fyllig.




Man kan gödsla med egna plantor

Drar man upp egna plantor från frö kan man ju vara frikostig med plantorna och ha den i flera hinkar och baljor.




Törstig dam

Man får vara lika frikostig med vattnandet för hon är en törstig dam. I somras vattnade jag henne ofta med nässelvatten som jag bara lät dra i en hink några dagar och spädde med.




Bra U-jord är en förutsättning för att få frodiga plantor och jag brukar ofta bottna med lite långsiktig gödningspellets.



Ses igen i sommar

Samtliga bilder är tagna i slutet av augusti i fjol då hon nästan var som vackrast. Klart det blir en upprepning även till sommaren 2017 för den här kära vännen vill jag gärna ha sällskap av igen i köksträdgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Verkligen maffig kryddtagetes, och effekten blir ju helt klart större i en sån
    stor kruka! Gillar dina detaljrika bilder!
    Linneá tagetes fröna som jag fick av dig har grott bra och jag tror
    de ska få plats nånstans vid växthuset och matcha tegelstensgrunden som det står på! :)

    SvaraRadera
  2. Åhh så roligt att höra Malin - återkom gärna med bilder om du vill !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Så frodig kryddtagetes! Skulle gärna vilja ha men så är det ju det där med vattningen ..... fungerar inte när vi är i stugan.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Verkligen maffiga plantor! Inte vill man vara utan kryddtagetes och jag tycker de är perfekta att blanda in bland de vanliga grönsakerna eftersom de förbättrar jorden. Sådde mina igår. Kanske gör jag en sån där maffeplanta också enligt ditt recept. Man blir ju så glad av all blomning och den goda doften.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så fint!
    Har köpt en påse frön med Linne' tagetes för första gången.
    Ska också få vara i min köksträdgård är det tänkt.
    (Annars är traditionell tagetes min "hatblomma" hi-hi!)
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder som vanligt ! :) Här blir det en repris på "yellow boy " borta i kompostpallarna det var så fint med gult mot det svarta, köpte frön igår :) Ska väl snart så dem och de andra senare fröerna :)Men väntar någon vecka till ...Du har många loppisfynd att hålla utkik efter i år :D Vad spännande..Blev inspirerad när det gällde cykeln,har en treväxlad som jag inte använder längre och hade tänkt att sälja för en billig peng nu tror jag att jag behåller den och spraymålar den i någon piffig färg istället och gör en installation ! Kanske knallrosa :D Fastnade för den helmålade med matchande blommor i krogen :D
    Ha det så gott !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Kryddtagetes har jag provat att så tidigare, då ville det sig inte. Kanske jag ska försöka igen? Har inte riktigt bestämt tema på balkongen än. Måste läsa det jag skrev i min trädgårdsbok när jag sammanfattade förra året. Det är så bra att ha en dokumentation, även från en alltför liten balkong!

    Ha det fint.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Så fina! Du har nog lyckats omvända många med dina bilder på tagetes. Åtminstone mig😊
    Här blir det fler och fler sorter för varje år.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa